Ziek melden en toch MOETEN werken?
Tom
2007-02-22 10:37:40 UTC
Post by Patrick
Een zelfde soort situatie doet zich ook voor bij bijvoorbeeld een
bedrijfsongeval. Als jij je been breekt ga je eerst naar het ziekenhuis en
pas daarna naar de afdeling P&O.
Zo is dat. Temeer omdat een algemene regel is dat de werknemer in zijn
vermogen alles hoort te doen dat de arbeidsgeschiktheid bevordert. En
daaronder valt uiteraard ook het snel inroepen van medische hulp.
Post by Patrick
Een regel in een CAO dat je je bijvoorbeeld een uur voor aanvang van de
werktijd moet ziekmelden, is in dat soort gevallen niet rechtsgeldig.
Dat lijkt me niet zonder meer het geval (al weet ik niet wat je precies met
'rechtsgeldig' bedoelt). Een bedrijfsregel dat bij niet-acute
arbeidsongeschiktheid werknemers zich tijdig ziekmelden, bijvoorbeeld tot
een uur voor aanvang van de werktijd, is niet onredelijk en kan heel wel
onderdeel zijn van de CAO. Alleen was de vraag of een werkgever bij 'te
late' ziekmelding de betreffende werknemer alsnog arbeidsgeschikt kan
verklaren *omdat* deze te laat is met zijn melding. En dat is natuurlijk
niet zo: ziek is nu eenmaal ziek en een aandoening wordt nu eenmaal niet
minder ernstig al meldt de werknemer zich (te) laat arbeidsongeschikt. De
enige die daarover kan oordelen is de bedrijfsarts (arbodienst), niet de
werkgever.

Tom.
cato
2007-02-22 13:15:55 UTC
Post by Tarac
wees blij dat jij als rechtspersoon
Huh?
">>>>----> Vliegende Tijger
2007-02-22 17:03:47 UTC
Post by CyberJo
Mijn werkgever stelt dat als iemand zich te laat ziekmeldt en er geen
vervanger gevonden kan worden, diegene het risico loopt toch te moeten
gaan werken...
Mag dat?
--
Johan van Elk AKA CyberJo
xxxxx=jvelk

Voorbeeld, iemand is doodziek, kotsen, buikloop etc...
door z'n slechte nachtrust verslaapt deze hondszieke werknemer zich en belt
2 uur na aanvang van z'n werk op....

Te laat..... Pak de bus of laat je brengen.. werken zul je!!

Kan toch niet?????

Ander voorbeeld, een beetje zieke werknemer besluit om toch te gaan werken,
echter
na 2,5 uur werken loopt z'n darm als vanzelf leeg....

TE Laat...... Dag volmaken...!!!!

F.
">>>>----> Vliegende Tijger
2007-02-22 17:06:28 UTC
Post by Tom
Post by CyberJo
Dus als de werkgever als regel heeft dat een uur voor aanvang ziekmelden
te laat is dan moet je toch verschijnen...?
Nee. Hoevaak moet je dat nu uitgelegd worden? Ziek is ziek. Als je ziek
bent, *kun* je niet verschijnen op je werk. Als je dat wel kunt, ben je
niet ziek. <zucht>
Tom.
Je bedoelt als je ziek bent, ben je ziek.....

Als je dan toch komt, ben je een aansteller.

F.
Maf-Kees
2007-02-22 20:17:24 UTC
">>>>----> Vliegende Tijger <------<<<<<<<"
Post by Tom
Post by CyberJo
[...]
Nee, dan ben je niet ziek genoeg, om niet te komen.

Mk
">>>>----> Vliegende Tijger
2007-02-22 20:43:30 UTC
Post by Maf-Kees
">>>>----> Vliegende Tijger <------<<<<<<<"
Post by Tom
Post by CyberJo
[...]
Ah, ok als je niet snotterig genoeg bent om niet te komen, kun je gewoon al
collega's infecteren.

F.
daniel
2007-02-22 20:48:11 UTC
Post by ">>>>----> Vliegende Tijger
Post by Maf-Kees
">>>>----> Vliegende Tijger <------<<<<<<<"
Post by Tom
Post by CyberJo
[...]
Heeft onlangs nog een onderzoekje over in de krant gestaan dat dat jaarlijks
ernorm veel geld kost omdat mensen die ziek zijn toch komen werken en
daardoor meer mensen ziek maken.
Buurtsuper
2007-02-22 22:39:06 UTC
Post by Tom
Post by Buurtsuper
Je moet je werkgever een contract laten ondertekenen dat hij alle
verantwoordelijkheid op zich neemt indien hij accepteert dat jij
ziek op de werkvloer verschijnt.
Ja, die werkgever ziet je aankomen. Ik onderteken als werkgever uiteraard
geen contracten die mijn werknemers me voorleggen. En uit juridisch oogpunt
is het faliekante onzin. Als men ziek is, kan men gewoon thuisblijven na
zich - liefst op tijd - ziekgemeld te hebben.
Je zult hier wel aan moeten gaan wennen.
Niemand kan vooraf bepalen wanneer hij wel of geen infectie oploopt.
Niemand kan vooraf bepalen welke klacht of ziekte hij of zij zal hebben.

Ik ben bijvoorbeeld erg gevoelig voor weersveranderingen.
Maar niet voor alle weersveranderingen. Hoezo kan ik op tijd
waarschuwen? Ik kan midden op de dag zwaar misselijk worden door
verandering in de vochtigheid bijvoorbeeld.

Andersom kan dus ook. Als ik ziek ben en ik ben daardoor versuft doordat
mijn spieren verslappen en ik zou toch doorgaan. Dan hoor ik van mijn
werkgever te horen......"ga jij maar de ziektewet in, ik meld jou wel ziek!"

Pas in deze situatie ontstaat er een wederzijds vertrouwen.
Als ik mij daarna ten onrechte ziek zou melden dan kan de werkgever mij
het voorval in herinnering brengen.
Buurtsuper
2007-02-22 22:47:37 UTC
Post by Tom
Post by CyberJo
[...]
Als je nu een technisch hoogstaand vak beheerst kun je wel op je werk
verschijnen. Maar je kunt het concentratie niveau en allertheid niet
halen wat je vak omhelst.

Zodoende kun je op je werk verschijnen zoals je ook bij de bakker brood
kan kopen. Je bent niet proffesioneel actief.

Ergens wel of niet verschijnen heeft niets met ziek of niet ziek zijn te
maken. Je vak eist nu eenmaal deskundigheid wat een gezonde geest
vereist. Ergens verschijnen eist helemaal niets.
Tom
2007-02-22 23:43:19 UTC
Post by Buurtsuper
Als je nu een technisch hoogstaand vak beheerst kun je wel op je werk
verschijnen.
Hoezo? Je breekt je been bij het op de fiets springen en omdat je technisch
hoogstaand werk doet kun je met je breuk gewoon op je werk verschijnen?
Post by Buurtsuper
Maar je kunt het concentratie niveau en allertheid niet
halen wat je vak omhelst.
Omhelzen...? Ik durf bijna niet te vragen naar de aard van dat technische
hoogstaande vak...
Post by Buurtsuper
[...]
Misschien moet je nog maar eens meediscussiëren als je weer bij zinnen bent.

Tom.
Tom
2007-02-22 23:43:19 UTC
Post by Buurtsuper
Je zult hier wel aan moeten gaan wennen.
Niemand kan vooraf bepalen wanneer hij wel of geen infectie oploopt.
Niemand kan vooraf bepalen welke klacht of ziekte hij of zij zal hebben.
Ehmmm... ben jij het, Hamhuis?

Tom.
Tarac
2007-02-23 00:02:32 UTC
Post by CyberJo
Post by Tarac
Post by CyberJo
Mijn werkgever stelt dat als iemand zich te laat ziekmeldt en er geen
vervanger gevonden kan worden, diegene het risico loopt toch te moeten
gaan werken...
Mag dat?
Ja dat mag! maar.. een werkgever kan stellen wat
hij/zij wil maar of hij/zij gelijk heeft is een ander verhaal.
In grote lijnen is het zo dat: je ziek moet melden op het
moment waarvan jij denkt dat jij niet meer in staat bent
om te werken, dat kan dus op elk moment van de dag
gebeuren. Is je werkgever of een eventuele P&O
niet bereikbaar op bedrijfadres (bijvoorbeeld 's avonds)
dan zijn er wat richtlijnen welke meestal per bedrijf
of via een CAO vastgelegd zijn, vaak is het zo dat je,
je de volgende dag voor een afgesproken tijdstip je ziek
moet melden.
Te laat ziekmelden is wat anders....want je wordt wel
geacht om de CAO of Bedrijfsreglement te respecteren.
Als bewezen kan worden dat jij je bewust te laat hebt
ziekgemeld dan heb je een probleem...maar
daar kom je wel mee weg...Bewijs het maar!
En..wees blij dat jij als rechtspersoon niet het bewijs
hoeft te leveren...
Wel is het zo dat als een werknemer bewust zich
'te laat' ziek meld zijn werkgever benadeelt.
Ik las in dit draadje iets over een gevalletje wat
--Heb ooit eens zoiets gehad... moest je voor 8 uur
ziekmelden smorgens. maar ik moest pas om 14.00 werken en
kreeg commentaar dat ik me eerder had moeten
ziekmelden waarop mijn reactie was dat ik echt niet
smorgen om 7.30 ging opstaan om te kijken of ik misschien
niet ziek was zodat ik me optijd ziek kon melden.---
Hieruit blijkt dat Daniel zich te laat heeft ziekgemeld!
Onzin want ik neem aan dat Daniel eerlijk is!
En als een werkgever e.e.a niet vertrouwd dan heeft
hij/zij altijd de mogelijkheid om een (arbo) Arts richting
werknemer te sturen en deze zal dan een advies uitbrengen.
Maar..wat voor advies?? hier geldt ook het beroepsgeheim!
Wel kan een ARBO Arts je meedelen dat: gezien de klachten
je wel of niet kan werken!
Uit meerdere ervaringen weet ik dat de diverse ARBO diensten,
binnen een half uur na ziekmelding, een Arts naar de
werknemer kunnen sturen.
Ben je echt ziek, laat je dan ook niet zieken door een werkgever!
Ben je niet ziek maar heb je je wel ziekgemeld,
dan belazer je je werkgever!
Dank. Dit is een hele (de enige) duidelijke uiteenzetting!
--
Johan van Elk AKA CyberJo
Geen dank, maar dit was niet de enige duidelijke uiteenzetting,

Tarac
Posted by news://news.nb.nu (http://www.nb.nu)
Tarac
2007-02-23 00:03:58 UTC
Post by Tarac
wees blij dat jij als rechtspersoon
Huh?
Dat is een juridische term en heeft niets met links te maken.

Tarac
Posted by news://news.nb.nu (http://www.nb.nu)
Tarac
2007-02-23 00:16:06 UTC
Post by daniel
Post by ">>>>----> Vliegende Tijger
Post by Maf-Kees
">>>>----> Vliegende Tijger <------<<<<<<<"
Post by Tom
Post by CyberJo
[...]
Ik heb ook iets over dat onderzoekje gelezen, maar volgens mij ging
dat over mensen die niet wisten dat zij ziek waren, bijvoorbeeld
mensen met open TBC in een vroeg stadium, tja en dat kan
heel veel geld kosten! Maar het ging niet over snotterige en algemene
verkoudheidjes, want die bacillen zitten overal...

Tarac
Posted by news://news.nb.nu (http://www.nb.nu)
Tarac
2007-02-23 00:50:42 UTC
Post by Christa
Post by Tom
Post by CyberJo
[...]
Het is tegenwoordig anders. 'Ziek zijn' is niet hetzelfde als
'arbeidsongeschikt zijn' en omgekeerd. Je zult dus moeten aantonen dat
je ' arbeidsongeschikt'bent.
Christa
Even voor de goede orde: de term 'arbeidsongeschikte' is wat
verkeerd gekozen, beter is de term 'tijdelijk arbeidsongeschikte'
maar net zoals bij arbeidsongeschikten hoef en sterker nog:
je mag dat niet zelf aantonen.....Wel kan je het aangeven..
Heb je "bijvoorbeeld" een gebroken arm, dan geef je dat aan bij
ziekmelding. Aantonen of tonen aan...cq bewijs leveren, doet een
behandelend Arts aan een Arbo-Arts of evt. UWV- Arts.
Tarac
Posted by news://news.nb.nu (http://www.nb.nu)
daniel
2007-02-23 06:58:02 UTC
Post by Tarac
Post by daniel
Post by ">>>>----> Vliegende Tijger
Post by Maf-Kees
">>>>----> Vliegende Tijger <------<<<<<<<"
Post by Tom
Post by CyberJo
[...]
Dat onderzoek ging (mede) over werknemers die b.v. snipverkouden waren en
uit plichtsbesef toch kwamen werken.
Onderzoekje ging welsiwaar over amerika maar is uiteraard ook in nederland
toepasbaar.
Heb het artikel er even bij opgezocht:
http://archief.telegraaf.nl/artikel.fpl?id=617441&pagina=0&query=plichtsbesef&alleenrecent=on&bron=alles
Tom
2007-02-23 08:12:29 UTC
Post by Tarac
Post by Tarac
wees blij dat jij als rechtspersoon
Huh?
Dat is een juridische term en heeft niets met links te maken.
Maar het "Huh?" van Cato geeft aan dat een werknemer nooit een rechtspersoon
kan zijn. Ik dacht ook "Huh?" toen ik het las.

Tom.
cato
2007-02-23 09:10:20 UTC
Post by Tom
Post by Tarac
Post by Tarac
[...]
De vraag is derhalve waarom Tarac deze juridische term gebruikt zonder dat
hij/zij/het de betekenis daarvan doorgrondt. Vervolgens is de vraag waarom
hij/zij/het veronderstelt dat iemand denkt dat die term iets te maken zou
hebben met links/rechts/voor/achter/midden/boven/onder.
CyberJo
2007-02-23 09:40:43 UTC
Post by Tarac
Post by CyberJo
Post by Tarac
Post by CyberJo
[...]
Jaja, zeker, alleen kwamen de inhoudelijk duidelijke reacties pas
later...
Johan van Elk
Tom
2007-02-23 10:34:40 UTC
Post by cato
De vraag is derhalve waarom Tarac deze juridische term gebruikt zonder dat
hij/zij/het de betekenis daarvan doorgrondt.
Ik vermoed: klok, klepel. In deze nieuwsgroep gebeurt dat wel vaker.
Post by cato
Vervolgens is de vraag waarom
hij/zij/het veronderstelt dat iemand denkt dat die term iets te maken zou
hebben met links/rechts/voor/achter/midden/boven/onder.
Ja, hij is leuk... :-)

Tom.

< Vorige pagina Volgende pagina >
Pagina 2 van 3