loon opschorten ivm niet vervullen passende vervangende arbeid
tobe
2006-11-13 18:27:03 UTC
Een werknemer is ziek, terecht zo blijkt na bezoek aan Bedrijfsarts,
deze bepaald echter dat wn wel vervangende arbeid kan verrichten, wn
doet dat niet en loon wordt opgeschort, mag dat?
zo ja hoe lang?
wg heeft wn gewezen op de mogelijkheid om via UWV een
deskundigenoordeel aan te vragen, indien wn gelijk krijgt wordt
achterstallig loon meteen overgemaakt.
Wat als wn geen gelijk krijgt?
Wanneer moet alsnog het achterstallig loon betaald worden?
wn heeft ook nog 2 loonbeslagen, met welk loonbeslag dient rekening te
worden gehouden, het oudste?, kan het 2e loonbeslag aan de kant worden
gelegd?
Yippie
2006-11-13 19:30:01 UTC
Post by tobe
[...]
Zou deze wn geen schop onder zijn achterste verdienen als therapie om beter
te worden:
De vraag die als derde wordt gesteld lijkt me een open deur: als wn geen
gelijk krijgt: geen loon.
Of wilde wn soms niet werken, maar wel loon krijgen?

Wn heeft nog twee andere loonbeslagen liggen: zo zo, dat gaat goed.
Ik zou die wn eens adviseren dat je voor het krijgen van loon best een
prestatie mag wegzetten.
Y.
Jan Klaasen
2006-11-16 17:11:43 UTC
Post by Yippie
[...]
Welke prestatie bedoel je als iemand bijv. artritis heeft?
Welke prestatie bedoel je als iemand hemofilie patiënt is?
Welke prestatie bedoel je als iemand een nier patiënt is?

Weet je wel wat je zegt?

Waarom hoor ik jou niet roepen dat het afgelopen moet zijn
om een chronisch ziek kind ter wereld te brengen?
Waarom hoor ik jou niet zeggen dat chronisch zieke mensen
hier niet om gevraagd hebben?
Waarom hoor ik jou niet roepen dat op scholen in plaats van
biologie lessen elementaire geneeskunde gedoceerd moet worden?

Waarom hoor ik jou continu domme uitspraken doen?

Weet jij niet beter?
Arnold Hendriks
2006-11-16 22:31:25 UTC
Post by Jan Klaasen
Welke prestatie bedoel je als iemand bijv. artritis heeft?
Welke prestatie bedoel je als iemand hemofilie patiënt is?
Welke prestatie bedoel je als iemand een nier patiënt is?
Weet je wel wat je zegt?
Gezien jouw andere reacties, ben jij toevallig OP onder een nieuwe naam?
Wat voor ziekte de werkenmer ook heeft, hemofilie of longkanker, wat let
hem om de aangeboden optie van een deskundigenoordeel via UWV aan te
grijpen ?
Post by Jan Klaasen
[...]
Je geeft een hoop voorbeelden van mogelijk domme uitspraken, en
constateert ook dat die uitspraken niet 'geroepen' zijn. Had je nog iets
inhoudelijks toe te voegen anders dan constateringen van voorvallen die
niet hebben plaats gevonden

(Geen trein. Nog steeds geen trein. En op het laatst gebeurde dat wel
tien keer in een uur)
Jan Klaasen
2006-11-17 00:13:00 UTC
Post by Arnold Hendriks
Post by Jan Klaasen
[...]
Hoezo deskundigen oordeel? Sinds wanneer deskundig?
En sinds wanneer over arbeidszaken?

Sinds wanneer mag een ouwehoer zich deskundig noemen?
Mag het ook blijken uit zijn verhaal over arbeidszaken?
Of is dat al teveel gevraagd? Hoezo meent een flapdrol
meer kennis te beschikken dan een geroutinieerde vakman?

Hoezo moet je aangeboden optie van een flapdrol grijpen?
Heeft een werknemer per definitie geen kennis?

Hoezo weet een flapdrol het beter zonder enige kennis van de functie
de werkplek of het ziektebeeld dan de werknemer zelf?
Post by Arnold Hendriks
Post by Jan Klaasen
[...]
Het is door mij doorzien.

Had je nog iets inhoudelijks toe te voegen anders dan constateringen van
voorvallen die
niet hebben plaats gevonden.

Bedoel jij dat jou kretologie iets inhoudelijks hebben?
tien keer in een uur)
Arnold Hendriks
2006-11-17 07:10:58 UTC
Post by Jan Klaasen
[...]
Niemand heeft dat beweerd. Werknemer en werkgever zijn het met elkaar
oneens. Voorstel van werkgever is een onafhankelijke derde in te
schakelen om de knoop door te hakken. Is jouw mening dat dat nutteloos
is, omdat niemand het beter kan weten dan werknemer ?
Jan Klaasen
2006-11-17 17:19:44 UTC
Post by Arnold Hendriks
Post by Jan Klaasen
[...]
Sterker nog. Het is onmogelijk een FLAPDROL in te schakelen daar waar
een werknemer en een werkgever het met elkaar oneens is.

Slimmer was geweest om mensen van hetzelfde niveau in te schakelen.
Dus absoluut geen FLAPDROL. Je hebt soms enige kennis van zaken nodig.

In jouw geval blijkbaar zelden.
Tom
2006-11-18 00:49:31 UTC
Post by Jan Klaasen
Sterker nog. Het is onmogelijk een FLAPDROL in te schakelen daar waar
een werknemer en een werkgever het met elkaar oneens is.
Veel verstand heb je niet van dit soort zaken. Als je met je schreeuwerige
flapdrol het UWV bedoelt: die is wel degelijk in te schakelen.
Post by Jan Klaasen
Slimmer was geweest om mensen van hetzelfde niveau in te schakelen.
Van wiens niveau?
Post by Jan Klaasen
Dus absoluut geen FLAPDROL. Je hebt soms enige kennis van zaken nodig.
In jouw geval blijkbaar zelden.
Ik heb de stellige indruk dat je lijdt aan een - nogal veel voorkomende -
psychische aberratie: projectie. Je eigen lek en gebrek projecteer je op
anderen, daarmee voor jezelf de illusie creërend dat er aan jou niets
mankeert en iedereen het bij het verkeerde eind heeft, terwijl het in
werkelijkheid precies andersom is. Ga er eens over praten met een goede
psychiater. Of desnoods een bedrijfsarts.

Tom.
Jan Klaasen
2006-11-18 14:52:01 UTC
Post by Jan Klaasen
[...]
Hahhahahahahahaha. Ik mag dus blijkbaar niet kenbaar maken wat er wel
scheelt.

Ik moet blijkbaar aan massa hysterie deelnemen. Dan doe ik het pas goed.
Compleet krankzinnig.

Deelnemen aan massa hysterie schijnt acceptabel te zijn. Voor mij niet.
Tom
2006-11-18 19:28:56 UTC
Post by Jan Klaasen
Ik moet blijkbaar aan massa hysterie deelnemen.
Nee hoor, dat moet helemaal niet. In je eentje ben je al hysterisch genoeg.

Tom.
Jan Klaasen
2006-11-19 02:40:36 UTC
Omdat ik daar niet aan deelneem?
Tom
2006-11-19 13:22:18 UTC
Post by Jan Klaasen
Post by Tom
Post by Jan Klaasen
Ik moet blijkbaar aan massa hysterie deelnemen.
Nee hoor, dat moet helemaal niet. In je eentje ben je al hysterisch genoeg.
Tom.
Omdat ik daar niet aan deelneem?
Nee, omdat je onzin uitkraamt onder de gelijktijdige uitroep dat anderen
onzin uitkramen.

Tom.
Jan Klaasen
Dus je hebt niks gelezen.
Tom
2006-11-19 19:13:44 UTC
Post by Jan Klaasen
Dus je hebt niks gelezen.
Inderdaad, in jouw bijdrage heb ik niets gelezen dat de OP ook maar één
millimeter vooruit helpt met zijn vraag.

Tom.

Arnold Hendriks
2006-11-13 19:34:19 UTC
Post by tobe
[...]
Ja hoor. Zo lang als werknemer niet aan zijn verplichtingen voldoet.
Post by tobe
wg heeft wn gewezen op de mogelijkheid om via UWV een
deskundigenoordeel aan te vragen, indien wn gelijk krijgt wordt
achterstallig loon meteen overgemaakt.
Dat is een nog een redelijk vriendelijke werkgever. Hij had ook direct
een ontslagprocedure kunnen starten. De ontslagbescherming tijdens
ziekte vervalt als een werknemer weigert passende arbeid te aanvaarden.
tobe
2006-11-13 19:40:41 UTC
Post by tobe
[...]
jullie gaan wel hard, volgens mij heeft de wn, je kunt toch niet zomaar
een werknemer die een contract tot halverwege 2007 ontslaan,
ontslagbescherming vervalt tijdens ziekte indien wn weigert passende
arbeid te aanvaarden, waarvoor dient dan het deskundigenoordeel?,
indien wn daarin gelijk krijgt dan moet de ontslagprocedure weer worden
afgebroken????
Arnold Hendriks
2006-11-13 22:19:52 UTC
Post by tobe
Post by Arnold Hendriks
[...]
Nou ja, iets genuanceerder: het normale ontslagrecht geldt wel, maar
tijdens ziekte geldt een opzegverbod voor de werkgever. Dat verbod
vervalt als de werknemer niet voldoende meewerkt, en dan kan de
werkgever alsnog een ontslagprocedure beginnen. Dat gaat dus nog wel via
CWI e.d. - zie bv ook arbeidsrecht.nl

Dat de werkgever mag ontslaan als iemand niet meewerkt, betekent niet
dat hij ook verplicht is om dat te doen. Hij geeft werknemer blijkbaar
nog een kans om het aan te vechten via een deskundigenoordeel, maar zo
te zien is hij wel overtuigd van zijn gelijk (want loon achterhouden kan
een kostbare grap worden als je achteraf ongelijk krijgt)
tobe
2006-11-13 22:37:25 UTC
Post by Arnold Hendriks
Post by tobe
Post by Arnold Hendriks
[...]
loon wel elke maand uitrekenen en draaien, alleen niet overmaken, dan
kan het ipv een tegenvallen een meevaller worden als wn ongelijk krijgt.
Tom
2006-11-13 22:50:13 UTC
Post by tobe
loon wel elke maand uitrekenen en draaien, alleen niet overmaken, dan
kan het ipv een tegenvallen een meevaller worden als wn ongelijk krijgt.
Ach, als werknemer ongelijk krijgt is het voor beide partijen uiteindelijk
een tegenvaller, al schiet de werkgever er financieel niet bij in. Die
werkgever zit ook niet te springen om dit soort gedonderjaag.

Tom.
Arnold Hendriks
2006-11-13 23:36:01 UTC
Post by tobe
loon wel elke maand uitrekenen en draaien, alleen niet overmaken, dan
kan het ipv een tegenvallen een meevaller worden als wn ongelijk krijgt.
Afgezien van Tom's reactie (werkgever wordt er echt niet beter van) was
er toch ook nog sprake van een loonbeslag? Dan is de kans waarschijnlijk
nihiel dat enig overgemaakt loon ooit nog bij werkgever terugkomt, mocht
hij gelijk krijgen.
Tom
2006-11-13 20:08:44 UTC
Post by tobe
Een werknemer is ziek, terecht zo blijkt na bezoek aan Bedrijfsarts,
deze bepaald echter dat wn wel vervangende arbeid kan verrichten, wn
doet dat niet en loon wordt opgeschort, mag dat?
Ja, waarom niet? Bedrijfsarts adviseert vervangende arbeid (is dus kennelijk
medisch mogelijk) maar werknemer vertikt het. Dat is werkweigering en kan
bestraft worden met inhouding van loon. Of zou het tegenwoordig normaal zijn
dat een werkgever een soort uitkeringsinstantie is voor onwerkwilligen?
Post by tobe
zo ja hoe lang?
Maar vrij kort, want de werkgever zal met zo iemand wellicht al snel korte
metten maken: voorstel doen tot ontslag bij de kantonrechter.
Post by tobe
wg heeft wn gewezen op de mogelijkheid om via UWV een
deskundigenoordeel aan te vragen, indien wn gelijk krijgt wordt
achterstallig loon meteen overgemaakt.
Wat als wn geen gelijk krijgt?
Dan zal hij moeten werken. Het UWV geeft op verzoek van werknemer óf
werkgever een niett-bindend deskundigenoordeel. Als de werknemer zich daar
niets van aantrekt, kan-ie fluiten naar zijn salaris en zal er niets anders
opzitten dan naar de rechter toe te aan.
Post by tobe
Wanneer moet alsnog het achterstallig loon betaald worden?
Als blijkt dat werknemer wel degelijk meewerkt aan zijn reïntegratie. Maar
uit jouw voorbeeld blijkt daar niet zoveel van.
Post by tobe
wn heeft ook nog 2 loonbeslagen, met welk loonbeslag dient rekening te
worden gehouden, het oudste?, kan het 2e loonbeslag aan de kant worden
gelegd?
Welja... lekkere jongen, die werknemer. Geen wonder dat-ie heel erg ziek
is... die wil natuurlijk niet meer werken voor een salaris dat door zijn
schuldeisers deels wordt ingenomen.

Tom.
Jan Klaasen
2006-11-16 17:19:05 UTC
Post by Tom
Post by tobe
[...]
Sinds wanneer is er een bedrijfsarts in Nederland aanwezig die enige
kennis beschikt over het bedrijfsleven?
Sinds wanneer mag je zonder bedrijfkennis roepen iets te weten?

Sinds wanneer is er een verband tussen ziektebeeld en bijv. Dansen
als een balerina op een toneel?

Ligt het aan mij dat ik dit doorzie of ben jij platvloers?

[...]

Lees eens mijn reactie en lees jou tekst opnieuw na. Volgens mij denk
jij niet na.
Tja hoe verzin ik een smoes om te mogen graaien?
Tom
2006-11-16 17:51:23 UTC
Post by Jan Klaasen
Sinds wanneer is er een bedrijfsarts in Nederland aanwezig die enige
kennis beschikt over het bedrijfsleven?
Sinds lange jaren. Bedrijfsartsen komen vaak in bedrijven. Je hoeft me niet
te geloven, maar mijn ervaringen zijn anders.
Post by Jan Klaasen
Sinds wanneer mag je zonder bedrijfkennis roepen iets te weten?
Even afgezien van de platte retoriek van je vraag: een bedrijfsarts heeft
verstand van werkgerelateerde arbeidsongeschiktheid. Daar is hij voor
opgeleid. Daarnaast is hij ook arts. Dat is voldoende deskundigheid om te
beoordelen of iemand volledig arbeidsongeschikt is, dan wel deels
arbeidsongeschikt, dan wel geschikt is voor aangepaste arbeid.
Post by Jan Klaasen
Sinds wanneer is er een verband tussen ziektebeeld en bijv. Dansen
als een balerina op een toneel?
Geen flauw idee. Ging de vraag van de OP over een ballerina, dan?
Post by Jan Klaasen
Ligt het aan mij dat ik dit doorzie of ben jij platvloers?
Wat doorzie je dan? Tot nu toe stel je alleen maar oppervlakkige vragen en
zie ik geen enkel argument waarmee de OP meer inzicht kan krijgen in de
rechtspositie van de werknemer c.q. de werkgever.
Post by Jan Klaasen
[...]
Aan jouw reactie is niet zoveel te lezen. Heb je ook nog argumenten of moet
ik in de hurkzit blijven zitten?

Tom.
Jan Klaasen
2006-11-17 00:03:18 UTC
Post by Tom
Post by Jan Klaasen
[...]
U beschikt geen enkel ervaring over welk bedrijfsarts dan ook!
Een bedrijfsarts is iemand die willens en wetens de boel bij mekaar
liegt.
Je wilt het gewoon niet snappen. Ik stop ermee.
Tom
2006-11-17 11:42:39 UTC
Post by Jan Klaasen
U beschikt geen enkel ervaring over welk bedrijfsarts dan ook!
Daar weet je niks van. Matig je geen oordeel aan over zaken waar je geen
weet van hebt, dat is onbescheiden en komt nogal dommig over.
Post by Jan Klaasen
Een bedrijfsarts is iemand die willens en wetens de boel bij mekaar
liegt.
Ach, als je zo populistisch, platvloers en borreltafelig over een
beroepsgroep praat zonder enige argumentatie, dan zijn we gauw uitgepraat.
Discussie heeft dan weinig zin, temeer omdat bedrijfsartsen nu eenmaal de
rol vervullen die jij kennelijk zo verfoeit.
Post by Jan Klaasen
Je wilt het gewoon niet snappen. Ik stop ermee.
Mooi zo. Want veel argumenten heb je niet ingebracht, dus is verdere
communicatie met jou zinloos.

Tom.
(gaat weer uit de hurkzit)