programmeur komt contract niet na
daniel
2005-07-01 09:10:36 UTC
Goedendag,
Ik heb een week of 6 geleden iemand de opdracht gegeven om voor mij een
geheel nieuwe website te bouwen voor 1600 euro.
Hiervoor is een contract opgesteld waarin dit bedrag is opgenomen, de
betalingsvoorwaarden, een uitgebreide beschrijving (door mij gemaakt) van
het project en nog wat andere zaken zoals een boete clausule van 150,00 per
week dat er telaat wordt opgeleverd. Tevens is er een levertermijn in
opgenomen (6 weken nadat het eerste voorschot betaald is moet het project
opgeleverd worden).
Ik heb vervolgens keurig een eerste bedrag betaald (bijna 1000 euro).
Hij zou vervolgens aan het werk gaan ( het betreft een prive persoon die
bezig was samen met nog een paar man een bedrijf op te richten).
Ik kreeg vervolgens toegang tot een server en zag daar een paar standaard
scripts verschijnen, maar meer heb ik daarna niet meer gezien, steeds als ik
hem contact geeft hij aan dat ik me geen zorgen moet maken, 1 deel is al op
80% en komt online zodra het 100% klaar is en het andere deel hebben ze wat
problemen mee, zitten wat bugs in maar die worden nog wel opgelost. Ze
zouden het al een paar keer geinstaleerd hebben, maar gek genoeg heb ik
nooit wat kunnen zien daarvan.
Er zijn nu nog 4 dagen die ze hebben om het project af te maken en ik begin
erg te vermoeden dat er helemaal niks is en ook niet gaat komen (geen
enkelle afspraak over het toesturen van delen van de code of database of
contact met de andere collega's wordt nagekomen).

Ik wil hem nu direct na het verlopen van de termijn een aangetekende brief
sturen waarin ik hem in gebreken stel en hem 1 week geeft om een werkend
iets online te zetten en daarna nog 1 week om het geheel naar mijn wensen af
te maken (zoals afgesproken). Is er echter naar een week nog niks online wil
ik via de rechter afdwingen dat ik het geheel op zijn kosten bij een ander
bedrijf laat bouwen en tevens dat de boete voor telaat opleveren gewoon
blijft doorlopen.

Nu is mijn vraag: is de door mij gestelde termijn redelijk en kan ik
inderdaad eisen dat ik het project op zijn kosten door een ander bedrijf
laat afmaken (waarschijnlijk zal dit project bij een ander bedrijf een
stukje duurder zijn als het bij hem was) en hoe kan ik de betaling van de
boete afdwingen, ook over de periode dat het andere bedrijf dus met de
software bezig zal zijn (het zal er dan op neerkomen dat hij alle kosten
moet dragen voor het door een ander bedrijf laten bouwen van de software + 6
tot 10 weken lang die boete van 150,00 euro per week. Het totaal bedrag dat
hij daarmee kwijt zal zijn zal een stuk hoger zijn als het bedrag dat hij in
eerste instantie met de opdracht had kunnen verdienen.

Graag zou ik dus willen weten of dat mogelijk is, en teven hoe ik dat moet
doen.
Kan ik b.v. hem zelf via een deurwaarder dagvaardigen en het zelf voor de
rechter uitleggen of moet dit door een advocaat?

Daniël
Alain
2005-07-01 10:30:32 UTC
Post by daniel
[...]
Een paar standaard scripts? Installeren? Klinkt als dat je 1600 euro hebt
betaald voor iemand die via hotscripts.com wat scripts heeft gedownload en
die aan je wil opleveren als 'het project'.

Ook erg onverstandig om in zee te gaan met een 'particulier'. Aan de andere
kant, er zijn genoeg bedrijven die niks beter presteren...
Post by daniel
Nu is mijn vraag: is de door mij gestelde termijn
redelijk en kan ik inderdaad eisen dat ik het project op
zijn kosten door een ander bedrijf laat afmaken
Dit is afhankelijk hoe je het in het contract hebt staan, maar als die
andere partij het contract niet nakomt, op welk punt dan ook, dan kun je die
partij in gebreke stellen. En dat doe je inderdaad via een aangetekende
brief en stuur voor de zekerheid ook de brief per reguliere post of fax.

Het is niet realistisch dat die partij op draait voor de kosten van het
project bij een andere partij. Het zou sowieso het makkelijkst zijn om die
overeenkomst gewoon zo spoedig mogelijk te ontbinden, geld terug te eisen en
naar een andere professionelere partij te stappen.
Post by daniel
[...]
Zo werkt het dus helaas niet. Zeker niet omdat je in zee bent gegaan met een
particulier.
Post by daniel
Kan ik b.v. hem zelf via een deurwaarder dagvaardigen en
het zelf voor de rechter uitleggen of moet dit door een
advocaat?
Je kunt heel veel zelf doen, in gebreke stellen, overeenkomst ontbinden,
geld terug eisen etc. En vervolgens kun je een incassobureau/deurwaarder
inschakelen of een procedure beginnen. Hou er rekening mee dat dit alles
veel tijd gaat kosten en het waarschijnlijk financieel niet veel zal
opleveren.
--
Alain

spamsux.nl
daniel
2005-07-01 10:45:50 UTC
Hallo,
Post by Alain
Post by daniel
[...]
Ik heb duidelijke afspraken gemaakt in het contract, een deel van de website
mocht bestaan uit open souche software welke daarna helemaal op mijn wensen
afgestemd zou worden, een ander deel (een chatscript) zou geheel van de
grond af aan voor mij gescript worden. Tevens waren er afspraken over dat ik
alle rechten op de software zou krijgen.
Post by Alain
Ook erg onverstandig om in zee te gaan met een 'particulier'. Aan de
andere kant, er zijn genoeg bedrijven die niks beter presteren...
De reden dat ik met hem/hun in zee gegaan ben is dat als je het bij echte
profs laat doen die gelijk vele malen duurder zijn dan een opstartend
bedrijfje die graag een portfolio wil opbouwen. Ik had een aantal offertes
gekregen van verschillende personen en bedrijven, dit was niet de
goedkoopste en ook niet de duurste. Hoe proffessioneler het bedrijf hoe
duurder het project, er zaten er zelfs bij die met enkel het maken van een
project plan al 3 maanden bezig waren en voor het hele project 10 keer
zoveel vroegen terwijl dat echt niet nodig is.
Post by Alain
Post by daniel
[...]
Ik wil eigenlijk gewoon nakoming van het contract eisen, als ik het contract
ontbind heb ik dus geen script, moet ik opzoek naar een andere scripter
welke zeer waarschijnlijk een stuk duurder is, en moet ik nog lange tijd
wachten op de scripts waardoor ik redelijk wat geld misloop (met die scripts
kan ik een paar goede samenwerkingen met grotere spelers aangaan wat erg
gunstig voor mijn omzet zou zijn) en dus niet meer die schadevergoeding voor
elke week telaat opleveren kan eisen.
Post by Alain
Post by daniel
[...]
Welk gedeelte niet? het lijkt me dat ook voor een particulier een contract
rechtsgeldig is en hij dus in elkgeval de boete van 150,00 per week telaat
opleveren zal moeten betalen.
Dat ik eventueel niet de kosten van het laten bouwen van het script bij een
ander bedrijf op hem zou kunnen verhalen kan ik nog begrijpen, maar dan kan
ik naar mijn idee in elkgeval die boete clausule laten doorlopen bij hem
(ook niet onbeperkt, maar in elkgeval een flinke periode)?
Post by Alain
Post by daniel
[...]
Dat is helaas bekekend met het rechtsysteem in nederland, rechtzaak
aanspannen, rechtzaak winnen, duurwaarder inhuren, beslag op loon leggen,
schuldenaar ontslag nemen, van voor af aan beginnen... Ben met gewonnen
rechtzaken tegen wanbetalers al ruim 2 jaar bezig om mijn geld te krijgen:-(

Daniël
Post by Alain
--
Alain
spamsux.nl
Uncle Bob
2005-07-01 12:43:24 UTC
Post by daniel
Hij zou vervolgens aan het werk gaan ( het betreft een
prive persoon die bezig was samen met nog een paar man
een bedrijf op te richten).
LEt wel: een particuliere persoon die zich voordoet als een firam en
bedrijfsactiviteiten ontplooit, kan juridisch best een firam zijn hoor. Daar
is niet perse een inschrijving bij de KvK voor nodig heeft mijn incassoboer
mij uitgelegd.
En ik meen de belastingdienst ook.
Maw, ook in de periode dat ze nog op weg zijn naar de KvK voor een
inschrijving zijn ze al een fira.
Post by daniel
[...]
Ze hebben nog 4 dagen schrijf je.
Dan zou ik ze nu even bellen en een datumpje prikken voor de presentatie.
Even laten blijken dat je wel zeker een levering wil en geen uitstel.
En verder even geen paniek zaaien enhun rustig laten doorwerken.

En de volgende keer zou ik de levering opsplitsen in een 3 of 4 tal
deelleveringen of tussenstappen.
En de betaling ook splitsen en aan elke stap koppelen.
Dat doe ik zelf ook met vage opdrachten (nadeel voor mijn leverancier) of
vage klanten (nadeel voor mij).

In feite komt het hier op neer: ik betaal maximaal X euro vooruit zonder dat
ik er meteen iets voor geleverd krijg.
Ik noem dit krediet.
En de kredietlimiet zet ik op X, stel bij een studentenfirma op 150 E en 30
dagen.
Nou, verder is het dan simpelweg zo dat ze gewoon nooit over hun limiet
mogen, dus als ze 300 of 600 E willen hebben, krijgen ze max 150 zonder
levering en de rest pas nadat ze iets geleverd hebben.
En als je het helemaal risicoarm wil houden zorg je dat elke levering
dusdanig is dat een andere programmeur het zou kunnen afmaken of in elk
geval een korting zou geven als hij het kreeg om af te maken. Maar dat is
soms meer werk dan het waard is.

Tsja, je zit in een moeilijke situatie, je moet het subtiel aanpakken.
Je moet laten blijken dat zij moeten kiezen voor het uitvoeren van jouw
werk, en niet al die andere mooie dingen zoals vakantie nemen, meiden
versieren, terrasje pakken ahum vergaderen....
Je hebt de grootste vis die je hun kon voorhouden reeds aan hen gegeven (die
1000 piek).
Nu heb je alleen nog een kleinere vis (die 600 pegels). Plus een visje
bestaande uit dat jij je echt kwaad gaat maken (waarde hangt af van de
indruk die jij geeft).
Daar tegenover staan alle problemen die zij hebben en waardoor ze geen tijd
of geen zin hebben in met elkaar te samenwerken en/of jouw programmeerwerk
af te maken.

Je moet zorgen dat je bovenop hun stapel komt.
Moeilijk te zeggen hoe.

Als ze minderjarig zijn, of 1 van hen. Spreek dan hun ouders eens aan.

En nog iets is: vraag eens waar die 1000 piek nu is. En danbedoel ik
letterlijk.
Dan leer je ook snel hoe de vork in de keel steekt (is op aan kamerhuur of
is op aan investering in firma, nogal een verschil)

Neem die ''investering in de firma'' mee naar huis aan het einde van de
meeting als het bagger blijkt te zijn (die meeting, niet die mooie nieuwe
PC).

Mazzels ermee,
Bob
.
daniel
2005-07-01 13:39:21 UTC
Hoi, opmerkingen weer tussen geplaatst.
Post by Uncle Bob
Post by daniel
[...]
Ze hebben het werk aangenomen zonder btw over het bedrag te berekennen omdat
ze dus nog geen inschrijving hebben, weet niet of dit nog wat uitmaakt?
Post by Uncle Bob
Post by daniel
[...]
Ik heb al vele keren telefonisch contact gehad, en krijg dan steeds beloftes
voor presentages van delen van de software.
Zo zou er b.v. een office deel komen waarin ik al het contact tussen de
verschillende programeurs kon volgen en zelf ook mijn op/aanmerkinegn kom
plaatsen, dit is dus ondanks minimaal 10 toezeggingen nog steeds niet online
gekomen.
Van de week kreeg ik de toezegging dat ze me de database die al klaar was
even zouden toesturen zodat ik iets kon zien, maar ook dat is niet gebeurd.
Ik heb dan ook echt het gevoel dat er gewoon niks is wat ze kunnen laten
zien.
Post by Uncle Bob
[...]
Ik zou in eerste instantie ook minder aanbetalen, maar omdat ik de rechten
op de software wou hebben was er een en andere veranderd en heb ik meer
aanbetaald om dat voor elkaar te krijgen.
Post by Uncle Bob
[...]
Volgens de persoon waarmee ik contact heb zijn ze ook enkel nog voor mij
bezig. De persoon waarmee ik contact had is nu echter sinds 2 dagen niet
meer onlien omdat zijn vrouw moest bevallen, nu zou dan echter gelijk zijn
collega online komen was afgesproken zodat die het project verder zou
afronden, echter zoals ik al vermoede..... geen collega online gekomen tot
nu toe.
Post by Uncle Bob
[...]
Ik vraag me dus ondertussen af of er wel collega's zijn of dat dat gewoon
allemaal verzonnen is en hij gewoon steeds maar wat zegt...
Post by Uncle Bob
Je moet zorgen dat je bovenop hun stapel komt.
Moeilijk te zeggen hoe.
Als ze minderjarig zijn, of 1 van hen. Spreek dan hun ouders eens aan.
Ik heb dus maar contact met 1 persoon, en deze is begin 30
Daniël
Uncle Bob
2005-07-01 15:28:24 UTC
Post by daniel
Ze hebben het werk aangenomen zonder btw over het bedrag te berekennen
omdat ze dus nog geen inschrijving hebben, weet niet of dit nog wat
uitmaakt?
Je schrijft ''ze'' hebben werk aangenomen.
Maar wie zijn die ''ze'' dan? Staan die personen genoemd op de faktuur?
Of op een daaraan direct gerelateerd document zoals de offerte waarop
beslteld is?

Zo niet, vraag je dan eerst eens af met wie je zaken aanhet doen bent?
Is het 1 persoon met wat personeel of vriendendiensten?
Of is het een groepje personen die bedrijfsmatig naar buiten treden en dus
als firma geizen mogen worden ook zonder KvK dingen?

Dus niet: wie zaten er altijd bij in de vergaderingen?
Maar: wie staan er in de documenten genoemd?
(ik scrijf bv in de overeenkomsten met studentenfirma's de exacte NAM
gegevens met geb datum enbzo).
Post by daniel
Ik zou in eerste instantie ook minder aanbetalen, maar omdat ik de rechten
op de software wou hebben was er een en andere veranderd en heb ik meer
aanbetaald om dat voor elkaar te krijgen.
Dwz dat zij inkoop hebben moeten dien die hoger uitviel omdat ze het met
verkooprechten erbij moesten kopen?
(bij de website bouwdelen leverancier).
Zorg dat jij die geleverde producten krijgt. (de orginelen voordat zij ze
verandereden).
Dan kan je 2e leverancier er iets mee. Het heeft (en beetje) waarde.
Post by daniel
[...]
Online komen?? Bellen!
En dan bedoel ik: aan de voordeurbel!
Hallo, was in de buurt en kom effe dat datumpje prikken voor die
presentaitie heb je 5 minuutjes? (vriendelijke glimlach + stevige voet
tussen de deur)
Post by daniel
Ik vraag me dus ondertussen af of er wel collega's zijn of dat dat gewoon
allemaal verzonnen is en hij gewoon steeds maar wat zegt...
Ik ging er vanuit dat je die hele groep ontmoet had in een kickoff meeting?
Dat je alle namen had adres + tel nummer.
Tsja, nu wordt het al wat donkerder aan de horizon........

Je hebt die duizend pegels per bank overgemaakt, dus 1 adres heb je in elk
geval.
Evt vraag je het adres op. Hebben de banken een speciaal telefoonnummer
voor.
En zeg niet dat je contant betaald hebt, want dan trek ik hier de stekker
eruit voor de rest vd week.

Ach ja... mijn eerste duizend piek heb ik in Afrika geïnvesteerd,
Die kerel bleef tot op de laatste dag zeggen ''dat het eraan komt''.
Is 15 jaar geleden. Als ik nu zou bellen weet ik zeker dat hij hetzelfde zou
zeggen.
Als je ooit nog eens iemand kent die die kant op gaat .......... ken ik een
leuk adresje voor hem.

Bob
daniel
2005-07-01 16:37:39 UTC
Post by Uncle Bob
Post by daniel
[...]
Het contract is opgesteld in de vorm van "naam persoon" handelende namens
"bedrijfsnaam" vervolgens staat op elke pagina een paraaf als: paraaf
"bedrijfsnaam" en is het contract ondertekend in de vorm van:

Namens "bedrijfsnaam"
"naam persoon"

Het contract is dus door 1 persoon/bedrijf getekend. De overige personen heb
ik nooit ontmoet of gesproken, dat is enkel dat hij aangaf dat hij het samen
met nog een paar personen zou doen (waarmee hij dus samen dat bedrijf aan
het opzetten was).
Post by Uncle Bob
Post by daniel
[...]
Ze hebben maar heel weinig hoeven inkopen, dat het duurder werdt en ik meer
aanbetaalde had er enkel mee te maken dat ik dus de rechten erop wilde
hebben en ze het zelf dus niet meer zouden mogen doorverkopen.
Post by Uncle Bob
Post by daniel
[...]
Dat is dus het probleem, heb 4 telefoonnummers van hem, op 2 krijg ik de
voicemail, 1 wordt er altijd na 2 keer overgaan verbroken en op de derde
kreeg ik de moeder van zijn vriendin die me weer zijn mobiel gaf welke dus
op voicemail staat.
Post by Uncle Bob
Post by daniel
[...]
Ik heb dus de namen plus adres gegevens van de persoon met wie ik het
contract heb afgesloten (meer dan genoeg info in elkgeval om hem te
achterhalen).
Post by Uncle Bob
[...]
Ik heb contant betaald ja...... nee serieus.. natuurlijk heb ik dat per bank
gedaan.

Daniël
Bob
daniel

Bob
Jan van Aalderen
2005-07-01 14:14:12 UTC
Post by daniel
[...]
Of je hebt opdracht gegeven aan een bedrijf in opriching - dan betreft
het dus NIET een privé persoon -, of je hebt de opdracht gegeven aan die
privé persoon, in wlk geval het niet dondert dat die persoon toevallig
ook bezig was een bedrijf op te richten.
Post by daniel
[...]
Kan heel goed, tenzij je 24x7 aan het proberen bent.
Post by daniel
[...]
Mogelijk staat er niks in de ovk over voortgangsrapportage?
Post by daniel
[...]
Je wilt van 3 walletjes eten: (1) voor een dubbeltje op de eerste rang
zitten, (2) een goedkope ovk met een beunhaas door een dure prof laten
uitvoeren, (3) de beunhaas kaal plukken met boetebetalingen. Volgens mij
kom je daar niet mee weg. Ontbinding als niet aan de afspraken wordt
voldaan, lijkt haalbaar. Boete bij te laat opleveren ook, want dat is
afgesproken. Maar niet allebei: ontbinden impliceert dat ook de afspraak
over boete wordt ontbonden. Schadevergoeding als men echt verwijtbaar
heeft zitten prutsen is denkbaar als er schade is, maar niet als jij
redelijkerwijs had kunnen voorzien dat er problemen zouden komen. Wat
het geval zou zijn als je bijv ook andere offertes had, die enkele malen
duurder uitvielen dan deze. Dan had je nattigheid moeten voelen.

Vriendelijke groet,
Jan van Aalderen, Amstelveen
*-------------------------------------------------------------*
Wie mijn raad volgt, doet zulks geheel op eigen risico!
Reactie op usenetpostjes in de groep. Email zie ik niet.
*-------------------------------------------------------------*
daniel
2005-07-01 16:50:25 UTC
Post by daniel
[...]
Contract is dus door die persoon getekend namens zijn bedrijf in oprichting
Post by daniel
[...]
Heb het inderdaad vele malen geprobeerd, en er waren problemen met de
scripts, maar het lijkt mij niet logisch dat ze dan alles er steeds vanaf
halen inclusief de database. daarbij komt ook dat steeds als er iets
toegestuurd zou worden van de code dit niet gebeurd is.
En bij de root login op de sever (via telnet) kan je zien wie er het laatst
is inlgelogd, en steeds als ik keek was ik ook de laatste geweest die had
ingelogd.
Post by daniel
[...]
In het contract staat inderdaad niks over een voortgangs percentage, maar er
staat wel dat er in de prijs rekening is gehouden met meerwerk waardoor ik
tijdens het bouwen de mogelijkheid zou hebben om nog dingen aan te passen
zonder dat dit financiele gevolgen zou hebben. Hetgeen ze nu online moeten
zetten moet gezien worden als een basis, daarna moest er nog veel aan
veranderd worden om het geheel op mijn wensen af te stemmen, dat is
onmogelijk om in 4 dagen te doen.
Post by daniel
[...]
dat klopt niet helemaal, ik heb een gemiddelde offerte genomen, ik had het
nog een stuk goedkoper kunnen laten doen door een stel 16 jarige, dat heb ik
dus bewust niet gedaan, maar heb dus ook niet voor de duurste offerte
gekozen.
Wat ik gewoon wil is dat deze software op zo kort mogelijke termijn alsnog
gebouwd wordt, of ze dat zelf doen of dat het op hun koste door een ander
bedrijf gebeurd (als blijt dat ze het niet kunnen of gewoon niet doen) en
dat ik voor elke week die ze telaat zijn met opleveren mij die schade
vergoeding van 150,00 euro betalen, en is voor mij een hoop afhankelijk van
die software, met die software kan ik belangrijke samenwerkingen aangaan, en
tevens zal een belangrijk gedeelte van mijn omzet via die software
gegenereerd moeten gaan worden. Daarom wil ik ook geen ontbinding maar wil
ik naleving van het contract afdwingen.

Daniël
*-------------------------------------------------------------*
Dimitri Visser
2005-07-02 14:30:05 UTC
Hi,
Post by daniel
[...]
<etc etc>

Als ik deze berichtjes doorlees samen met al jouw wensen en daarnaast (het
ergste) jouw neiging om je inhoudelijk met andermans werkzaamheden te
bemoeien dan heb ik sterk de indruk dat je meer wilt dan waar je voor
betaalt.

Als ik een offerte zou moeten maken voor een dergelijke klus dan zou ik
daarin alleen al een paar duizend euro reserveren om iemand te betalen die
de contacten met jouw zou moeten gaan onderhouden ;-)
Post by daniel
Post by daniel
[...]
Iemand die er een beetje verstand van heeft werkt voor die E 1600 echt niet
meer dan 4 dagen. Oftwel; Dat hele project mag van begin tot eind nooit
langer dan 4 dagen duren als iemand daar full-time mee bezig is. Dat er
pubers zijn die het voor minder willen proberen is duidelijk geen garantie
voor succes.

Groetjes,
Dimitri
daniel
2005-07-02 14:53:11 UTC
Post by daniel
[...]
Dat is onzin, ik vraag een offerte aan bij verschillende partijen voor iets
dat ik gebouwd wil hebben, ik krijg verschillende offertes, ik ies er
vervolgens een uit waarvan ik het idee heb dat ze het kunnen, die niet al te
duur is (ook niet de goedkoopste), kies speciaal dus iemand uit die ver
boven de 16 is (persoon is in de 30).
Hun maken vervolgens tot ruim 10 keer beloftes over dingen die opgeleverd
worden, op de server geplaatst worden en meer van dergelijke die ze keer op
keer niet nakomen, wat heeft dat te maken met het bemoeien met andermans
werkzaamheden?
Als ik het goed begrijp doe jij dus ook zo zaken? je spreekt dingen af met
je klanten, komt die beloftes niet na en vervolgens moet de klant zich er
niet mee bemoeien?
Post by Dimitri Visser
Als ik een offerte zou moeten maken voor een dergelijke klus dan zou ik
daarin alleen al een paar duizend euro reserveren om iemand te betalen die
de contacten met jouw zou moeten gaan onderhouden ;-)
Gezien bovenstaande uitspraak van jou zou ik al niet meer met je in zee
gaan, wil liever iemand die wel zijn beloftes van plan is waar te maken.
Post by Dimitri Visser
Post by daniel
Post by daniel
[...]
Niet iedereen rekend 50 euro per uur, zeker opstartende bedrijfjes niet die
graag een dergelijke klus willen om een portfolio op te bouwen.
En wat is het probleem? Zij geven aan dat ze het voor 1600 euro kunnen
bouwen en dat ze er in totaal 6 weken voor nodig hebben (niet fulltime), dan
mag ik er toch zeker als klant vanuit gaan dat ze het ook binnen die termijn
kunnen maken?
Overigens zoals ik dus ook al in een andere post aangaf... het gaat niet om
pubers, heb ik dus bewust niet gedaan deze opdracht aan een 16jarige geven,
maar ook met iemand van in de 30 kan je dus zulke problemen oplopen.
Post by Dimitri Visser
Groetjes,
Dimitri
Dimitri Visser
2005-07-02 16:22:51 UTC
Hi,
Post by daniel
[...]
Je kiest iemand uit die lekker goedkoop is omdat hij niet eens een portfolio
heeft. Zeg nou eens eerlijk.. Je moet zo'n opdracht niet geven aan iemand
die geen portfolio heeft. Zelfs studenten die net van school komen hebben
een portfolio, amateurs die al eens eerder zoiets gedaan hebben kunnen werk
laten zien. Iemand die dat niet kan heeft het simpelweg niet eerder gedaan.
Post by daniel
[...]
Ik las ergens iets over een forum... en meelezen ? Ik zou er niet aan
moeten denken dat klanten gaan meelezen met wat ik schrijf aan collega's.
Dat men daarmee instemt getuigt van een verregaand amateurisme.
Post by daniel
Als ik het goed begrijp doe jij dus ook zo zaken? je spreekt dingen af met
je klanten, komt die beloftes niet na en vervolgens moet de klant zich er
niet mee bemoeien?
Dat heb ik nergens geschreven. Waar het om gaat is dat jij een offerte hebt
gekregen die veel te laag is voor wat je wilt. Dat lijkt op het eerste
gezicht fijn voor je.
Post by daniel
Post by Dimitri Visser
[...]
Ik heb echt nergens geschreven dat ik dat niet zou doen. Het probleem is
denk ik eerder dat ik heb aangegeven wat het zou gaan kosten ;-)
Post by daniel
[...]
Je hebt gewoon een stel amateurs ingehuurd die hun beloftes niet waar kunnen
maken. Da's niet handig, en al helemaal niet als je aangeeft dat dit je geld
gaat kosten.

Groetjes,
Dimitri
">>---> FlyingTiger <----<<" <Met een pijltje....:-)))>
2005-07-03 08:32:20 UTC
Post by Dimitri Visser
Hi,
[...]
Ook amateurs mogen niet oplichten.
Als twee partijen een overeenkomst aangaan, kunnen beide partijen aan deze
overeenkomst worden gehouden.

Ik zou die 1600 E. terugkrijgen, ook al zou het me extra geld kosten..

Maar ik zou kereltje eerst persoonlijk eens in de ogen kijken....

Dat heeft in het verleden al beter geholpen dan brieven....

:-)))

F.
Jan van Aalderen
2005-07-02 21:45:57 UTC
Post by daniel
Post by daniel
[...]
Je had het eerder over een stel tieners die aanboden de klus te doen.
Gokje: dat was de ene die goedkoper was dan de onderhavige? En de andere
waren ene heel stuk duurder?

Overigens, als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten zou
het weleens niet eens zo'n slechte gok kunnen zijn geweest met die
tieners in zee te gaan, als die serieus genoeg over kwamen. Een betere
gok in ieder geval dan met een beginnend bedrijfje. Vaak zijn dat
groepjes lieden die graag eigen baas willen zijn. Je krijgt dan
bedrijfjes met zes directeuren van wie de eerste helft werkers en de
andere, later toegetreden helft teken die afwisselend in dikke BMW's het
land doorscheuren danwel op kantoorhun declaraties te schrijven en
intussen de werkende partners doorzagen waarom gisteren nog niet klaar
was wat zij eergisteren de klant royaal beloofd hebben. Wellicht wat
zwart/wit, maar er is veel onkruid op het veld van websitekwekers.
Post by daniel
boven de 16 is (persoon is in de 30).
Waar komt de misvatting toch vandaan, dat men pas op oudere leeftijd
eerlijk en betrouwbaar wordt?
Post by daniel
[...]
Weinig, normaliter. Maar zwakke geesten denken op korte termijn, en dat
geldt met name voor lieden die commercieel denken; hun aandachtsspanne
reikt met moeite van de offerte tot het tekenen van het kontrakt, en
daarna de zondvloed. Dat vandaag iemand met een loze belofte afpoeieren
doorgaans betekent dat je hem weer aan de lijn krijgt zodra de belofte
vals is gebleken, komt niet bij zulke lieden op. Zij begrijpen het
verband niet tussen een gisteren gedane belofte en een telefoontje een
week later over niet nakomen daarvan.

Een serieuze dienstverlenen kapt een zeurende klant op zijn laatst de
tweede keer beleefd af om duidelijk te maken dat hij niet tegelijkertijd
kan werken aan de opdracht en vragen daarover beantwoorden, maar dat
tijd geld is en dat beluren dus van de werkuren af gaan. En dan kunnen
er twee dingen gebeuren: de klant begrijpt dat zeuren niet helpt, houdt
zijn wafel en wacht af, of de klant begrijpt dat niet en loopt met ruzie
weg. De laatste soort ziet een serieus bedrijf sowieso graag gaan.
Post by daniel
Als ik het goed begrijp doe jij dus ook zo zaken? je spreekt dingen af met
je klanten, komt die beloftes niet na en vervolgens moet de klant zich er
niet mee bemoeien?
Een dienstverlener doet zo geen zaken. Maar 95% van de commercielen wel.
Post by daniel
Post by Dimitri Visser
Als ik een offerte zou moeten maken voor een dergelijke klus dan zou ik
daarin alleen al een paar duizend euro reserveren om iemand te betalen die
de contacten met jouw zou moeten gaan onderhouden ;-)
Onderhavige would-be ondernemers zouden er waarschijnlijk inderdaad goed
aan gedaan hebben de diensten in te huren van iemand die navragende
klanten beleefd kan afpoeieren zonder loze beloften te doen. Dat is nog
een hele kunst, en een vak apart.
Post by daniel
Gezien bovenstaande uitspraak van jou zou ik al niet meer met je in zee
gaan, wil liever iemand die wel zijn beloftes van plan is waar te maken.
Niet in staat zijn impliceert niet meteen dat men nooit van plan was.

Post by daniel
Niet iedereen rekend 50 euro per uur, zeker opstartende bedrijfjes niet die
graag een dergelijke klus willen om een portfolio op te bouwen.
Ff ouderwets rekenen... E 50 is F 110. Dat is wellicht duur voor een
bouwvakkersuur, maar bepaald niet voor een websitebouwersuur. Dat soort
bedragjes is bruto, maar het gemiddelde vriendenclubje dat het uurtarief
dat de baas in rekening brengt rechtstreeks extrapoleert naar inkomen
zonder met de paar tussenliggende postjes waar de baas mee te maken
heeft rekening te houden, rekent zich daarmee rijk en begint voor zich.
En dan valt het ineens allemaal vies tegen, of er komt ruzie omdat de
ene partner een dikkere BMW heeft dan de andere, en dat men wel erg
zwaar leunt op die ene partner die echt weet waar hij mee bezig is,
blijkt pas als die in het ziekenhuis landt en het werk stagneert.
Post by daniel
[...]
Ja, dat mag je. Maar speciaal bij ene beginnend bedrijf doe je er
verstandig aan er ernstig rekening mee te houden dat men wellicht erg
mooie websites zou kunnen bouwen, maar van tijdplanning en inschatten
van projekten nog niet zoveel kaas gegeten heeft als men zelf denkt.
Post by daniel
[...]
Dan heb je dus in ieder geval een leermoment gehad voor je goeie geld.
als je je eigen tijd meerekent, en het op procederen uitloopt als men
niet genegen is in te gaan op eisen en wensen, is de hele kwestie
waarschijnlijk de inzet in tijd en advocaten niet waard.

Misschien toch maar die 16jarige inschakelen? Eerstens is 1000 euro voor
een 16-jarige een veel belangrijker bedrag dan voor een bedrijf. De gok
zit natuurlijk in de vraag, hoeveel verantwoordelijkheidsgevoel of -
vaak sterker ontwikkeld op die leeftijd - loyaliteit jegens jou de
jongeman of -dame in kwestie heeft.
Voorts is de tijdindeling voor -waarschijnlijk- een scholier veel vrijer
dan voor iemand die in de opstartfase van een bedrijf zit, alsook, als
het een serieus type is, de bereidheid er na de oplevering nog tijd in
te steken als iets niet helemaal jofel werkt of anders moet. Als eea
maar zodanig gedocumenteerd wordt dat, mocht jouw leverancier van
scholier student worden of anderszins minder beschikbaar, je het beheer
en toekomstige wijzigingen alsnog kunt uitbesteden aan ene bedrijf.
Post by daniel
Post by Dimitri Visser
Groetjes,
Dimitri
*-------------------------------------------------------------*
daniel
2005-07-03 12:00:07 UTC
Post by Jan van Aalderen
Post by daniel
Post by daniel
[...]
Er waren er 2 die goedkoper waren, 1 daarvan van inderdaad iets van 16, de
andere weet ik de leeftijd niet van. Er waren er ook die duurder waren (3
stuks) 1 daarvan zat maar een klein beetje boven de offerte die ik gekozen
had, de ander was 50% duurder en de laatste was 10 keer zo duur.
Ik heb er dus een gekozen met een gemiddelde prijs (die hele dure zou het
ergens in india laten bouwen en daarbij zou het project dus ook ruim 8
maanden duren).
Post by Jan van Aalderen
[...]
Die tieners kwamen bij mij niet echt serieus over.
Ik hoef ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, maar mag er
vanuitgaan dat als ik offertes voor dergelijke bedragen krijg ze het er ook
voor kunnen bouwen.
Post by Jan van Aalderen
Post by daniel
boven de 16 is (persoon is in de 30).
Waar komt de misvatting toch vandaan, dat men pas op oudere leeftijd
eerlijk en betrouwbaar wordt?
Geen ervaring met dat ze vanaf 30 wel betrouwbaar worden, maar wel ervaring
met dat ze onder de 18 niet betrouwbaar zijn (en dat zal dus ongetweiffeld
niet voor iedereen gelden)
Post by Jan van Aalderen
Post by daniel
[...]
Ze kunnen van mij een hoop tijd krijgen als ik maar vorderingen zie en
afspraken voor heel eenvoudige zaken worden nagekomen (een belofte voor het
instaleren van een vrij eenvoudig kant en klaar scriptje dat talloze keren
niet nagekomen wordt), als zoiets niet gebeurd wordt ik lastig ja, als ik
het idee heb dat alles gewoon goed loopt en dus vorderingen zie is er geen
probleem.
Post by daniel
[...]
Zoals ik al eerder aangaf... prima als het project uitloopt (en niet eens
vanwege de boete clausule) maar als ik het gevoel krijg dat iemand enkel
dingen zegt en niks doet en dus het idee krijg dat er nog geen regel code is
terwijl ze zelf zeggen dat het voor 70% klaar is.... dan wordt ik argwanend,
is een kleine moeite om even wat te laten zien tussendoor als daar om
gevraagd wordt.
Post by Jan van Aalderen
Post by daniel
[...]
Heb ondertussen weer even contact met de persoon gehad, en wederom een
toezegging gehad dat er maandag of dinsdag iets online moet komen, we
wachten dus weer af of ze dat deze keer dus wel waar maken...

Daniël
Post by Jan van Aalderen
Post by daniel
Post by Dimitri Visser