pH-waarde CV-water = Nefit garantie-voorwaarde?
Willem-Jan Markerink
2004-07-22 19:53:57 UTC
Technisch-juridisch probleem, in chronologische volgorde:

- CV-ketel lekt water, datum koop/installatie '98
- installateur komt, branderdeel blijkt lek/gescheurd, verwonderd zich net
als wij, beaamt dat dit vrij zeldzaam is, ook in de regio (hard water,
kalk)
- installateur schakelt fabrikant/leverancier in, Nefit Buderus (vroeger
Nefit Fasto)
- monteur komt, constateert hetzelfde, vervangt brander, beaamt nogmaals
dat dit onder garantie valt (15 jaar op brander deel, volgens garantie-
tekst), ziet echter dat het CV-hok sporen van een voorgaande (grotere)
installatie bevat, en vraagt, waarschijnlijk ook gezien de (vermeend-oude)
boerderijstijl van de woning of er ook oude loden (vloerverwarmings-)
leidingen aanwezig zijn, en/of deze leidingen ooit met agressieve
reinigingsmiddelen zijn schoongemaakt (nope, huis is nog geen 25 jaar oud,
en alleen installateur zit er met zijn klauwen aan, en je mag hopen dat'ie
weet wat'ie doet bij onderhoud)....ik beluister nadrukkelijk dat dat de
enig mogelijke uitzondering op garantieclaims kan zijn, andere oorzaken
worden niet genoemd.

- paar maand later valt rekening van installateur op de mat, of wij maar
even de kosten van de reparatie, inclusief uren en onderdelen, willen
betalen, bijlage zie rekening Nefit....geen uitleg, geen toelichting, nix.

- telefonisch contact gezocht met installateur, waar het garantiebewijs
eigenlijk goed voor is, misschien handiger dat de volgende keer een echte
beunhaas in de arm genomen wordt, zodat prijs/kwaliteitsverhouding weer
klopt.
'Oh, garantie, is dat zo, nou, ik zal Nefit eens om opheldering vragen.'

- maand later valt brief van installateur op de mat, met bijlage Nefit:
'Volgens voorschrift dient het CV-water een pH-waarde tussen 7.0 en 8.4 te
bevatten, monteurs zijn bij reparatie/vervanging verplicht een watermonster
te nemen ter bepaling van de pH waarde; gemeten is bij u 9.4.
Aangeraden wordt om de installatie met leidingwater te spoelen, naar
verluidt is dat inmiddels ook gebeurd. Nefit is bereid de kosten te
crediteren, op voorwaarde dat u een platenwisselaar installeert (kosten
hoger dan rekening).'

Aanmerking: CV-water is *niet* ververst tussen tijdstip reparatie en heden,
wel is in het jaar daarvoor de vloerverwarming met heet en koud water
doorgespoeld, door de installateur, omdat de warmteafgifte terugliep,
blijkbaar slibben die (kunststof) leidingen in de loop der jaren
dicht....kwam ook zichtbaar smerig zwart water uit. Reinigingsmiddelen zijn
absoluut niet gebruikt.

Enfin, met achterbakse laboratoriumtests vangt men deze jongen niet, pH-
waarde meten kan ik ook, iig de range 7.0-8.2, middels een standaard
zwembad pH-/chloor-meetsetje.

Hee, da's leuk, *ik* meet pH-waarde 8.2....wishful-measuring/lab-analyse
door Nefit? Hoofdstukje 'hoe draai ik mij onder garantieclaims uit'?

Wellicht cruciale details:
- de tekst in de garantiebepaling stelt de garantie als zijnde tussen Nefit
en installateur, niet tussen Nefit en eindgebruiker....als je sceptisch
leest heeft de eindgebruiker in het geheel geen garantie.
- tekst stelt ook dat jaarlijkse controle vereist is (is idd geschied)
- bijlage *installatie*-instructie meldt dat pH waarde moet liggen tussen
7.0 en 8.4, 'afwijking kan tot ernstige schade leiden (lekkage)'
Ergo, installateur kan/kon de instalatie-voorschriften blijkbaar niet
boeien, laat staan dat'ie het onderhoud dusdanig uitvoert zodat de garantie
behouden bleef.

Technische vraag:
- dat een lage pH-waarde (zuur) slecht is voor een gietaluminium brander
kan ik me nog voorstellen....maar te hoog, basisch?
- kan ik in forensische context (achteraf) nog bewijzen dat het CV-water
niet jarenlang een pH-waarde van 9.4 heeft gehad?

Juridische vraag:
- als ik de garantie idd moet lezen als zijnde tussen Nefit en
installateur, dan rest mij niets dan de (op zich ook niet slechte)
bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek, zijnde dat het ding aan de
verwachtingen moet voldoen? (en dat evident niet deed, waarbij 'evident'
eigenlijk ook weer teruggrijpt op wat Nefit wel aan installateurs
garandeert)
- de installateur stelt zich tot nu toe slechts op als doorgeefluik, het
vermoeden bestaat dat'ie zijn rekening van Nefit al lang betaald
heeft....enfin, da's dan zijn probleem, de kans dat de installateur zijn
rekening aan ons betaald krijgt is nul....en in feite hebben wij sowieso
nix met Nefit te maken, de juridisch eerst-aangesprokene is de installateur
(alleen is dan de vraag of de garantiebepalingen wel op de eindgebruiker
van toepassing zijn)

Algemene vraag:
- komt iemand dit geniepige & achterbakse gedrag van Nefit bekend voor?
--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<***@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]
andre
2004-07-22 20:54:51 UTC
Post by Willem-Jan Markerink
[...]
Zijn dat soms zwarte slangen zo ja dan had je installateur moeten weten dat
je daar een scheidings wisselaar tussen moet zetten anders vervalt je
garantie
maar dit geld voor alle ketel fabrikanten. Mijn ervaring met nefit is dat ze
vrij gemakkelijk zijn over garantie gevallen.

Andre
Willem-Jan Markerink
2004-07-22 21:03:54 UTC
[...]
Er bestaan idd (niet-zuurstof-dichte?) oude/1e-generatie kunststofslangen,
maar ook daar is hier geen sprake van, die zijn bij aanleg destijds
zorgvuldig vermeden (blijkbaar was dat (potentiele) probleem toen al
bekend).
Installateur is vanaf begin aanleg altijd dezelfde geweest, hij kan zich
dus ook niet beroepen op 'buiten zijn weten'.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Willem-Jan Markerink
2004-07-22 21:05:54 UTC
[...]
Overigens: wat heeft kunststof slang met pH-waarde te maken?

Dat een te lage pH waarde slechte slangen kan aantasten/oplossen is 1 ding,
maar dat heeft niets te maken met het door Nefit gesuggereerde enkele &
direkte oorzakelijke verband tussen pH en brander-lekkage.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
andre
2004-07-23 15:19:09 UTC
[...]
Het is niet dat de slangen aangetast worden maar door die niet zuurstof
dichte slangen wordt juist de rest van de installatie aangetast.
Vandaar mijn opmerking over je vloerverwarmingsslangen

Andre
Willem-Jan Markerink
2004-07-23 20:23:32 UTC
Post by andre
[...]
Ja, gesteld *dat* het foute slangen zouden zijn geweest (zijn het
niet)....maar wat is dan de relevantie met pH-waarde?
Cq wat heeft zuurstof daar voor invloed op?
(cq hoe blijft zuurstof ueberhaupt aanwezig in een toepassing die iedereen
'dood water' noemt?....:))
(het is toch zuurstof-diffusie van water naar buiten, niet andersom?)

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
andre
2004-07-25 19:34:28 UTC
Post by andre
[...]
Nee het is dus andersom er komt steeds weer zuurstof in het c.v
water. Als dat je ph waarde verhoogt geen idee ik ben maar een
eenvoudig servicemonteur.

Andre
Henk
2004-07-23 09:56:06 UTC
[...]
Deze 'speelgoed' metertjes zijn ongeschikt voor een nauwkeurige PH meting
Als je zeker weet dat hetzelfde water nog in de cv zit, neem een nieuw
monster en laat
het meten met een goede PH meter.
[...]
Jawel, een base tast zeker wel Aluminium aan, er ontaat dan wit (lijkt op
kalk)
AluminiumHydroxide.
andre
2004-07-23 15:16:26 UTC
Post by Henk
[...]
Het zelfde water kan nooit meer in de c.v. zitten. Al beweert de OP dat
de brander lek is nou dat heb ik ook nog nooit mee gemaakt hij bedoelt
de warmtewisselaar en als die vervangen is moet je de c.v toch echt
wel even aftappen dus is er altijd vers water ingekomen.

Andre
Willem-Jan Markerink
2004-07-23 20:20:10 UTC
Post by andre
Post by Henk
[...]
Het is nog veel sterker, het lek was niet kinderachtig (toen de kast
openging klaterde het er uit), en er zijn voorafgaande aan
inspectie/vervanging vele liters bijgevuld.
Alleen weet ik niet hoeveel water er in het hele systeem zat, dus hoe
relatief dat effect is op een vermeend te hoge pH-waarde.
En dan dringt zich ook de vraag op hoe er dan oorspronkelijk dus nog een
veel hogere pH-waarde in dat water had kunnen zitten, *en* waarom de
installateur zelfs *dat* niet heeft kunnen/willen meten, tijdens onderhoud.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Willem-Jan Markerink
2004-07-23 20:16:29 UTC
Post by Henk
[...]
Dan wordt de vraag echter ook: worden installateurs geacht dergelijke
betere meters te hanteren bij elke installatie, en onderhoud?
Post by Henk
[...]
Maar valt dat ook achteraf nog te constateren, in de context van een
langsstromende toepassing?
(achteraf schoot me ook de bijpassende algemene term te binnen, uitlogen,
correct? zuur vs loog?)

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Remco Meeder
2004-07-24 18:00:34 UTC
Post by Henk
[...]
Wat wel kan is dat de monteur een watermonster neemt en dit op een
laboratorium laat onderzoeken, echter dan moet het monster wel op z'n
minst goed gekoeld worden. Verder kan de monteur van Nefit wel degelijk
een kwalitatief goede meter bij zich hebben gehad er zijn hele goede
portable meters verkrijgbaar maar die zijn niet goedkoop.

Remco
Willem-Jan Markerink
2004-07-25 03:59:30 UTC
Post by Henk
[...]
Nope, heeft een monster meegenomen, niets ter plekke gemeten.
Maar wat heeft temperatuur voor (permanent-degraderende?) invloed op pH-
waarde?
Zelfs die zwembad-setjes melden daar niets over.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Remco Meeder
2004-07-25 14:40:05 UTC
[...]
Ik weet het niet zeker, maar wat je zou kunnen doen is met je
wateronderzoeks-setje een monster testen en hetzelfde monster na 24 of
48 uur nogmaals testen waarbij je het monster gewoon op kamertemperatuur
laat staan. Om helemaal zeker te zijn kan je het parallel onderzoeken
aan een monster dat je eveneens direct na monstername test en daarna
meteen in de koelkast zet en dit na 24 of 48 uur eveneens opnieuw meten
(na het op kamertemperatuur te hebben gebracht).

Remco
Dolf
2004-07-23 10:26:33 UTC
[...]
etc bla bla

Wat een enorm lul-verhaal Willem Jan. Kan het niet wat korter? In de trant
van: door een waarschijnlijk verkeerde pH meting wordt ik ten onrechte met
kosten opgezadeld.
Trouwens, iemand die eigenaar is van een boerderijstijlwoning, kan dit
klusje best zelf betalen lijkt me.
bye!
Willem-Jan Markerink
2004-07-23 20:21:28 UTC
Post by Dolf
[...]
Kort door de bocht kan iedereen, het is de kunst om tussen de witte strepen
te blijven.
Post by Dolf
Trouwens, iemand die eigenaar is van een boerderijstijlwoning, kan dit
klusje best zelf betalen lijkt me.
bye!
Ik heb al eens betaald, voor garantie.
Of heb jij aandelen in Beunhaas B.V. & Co.?....:))

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Snarf
2004-07-25 20:24:03 UTC
In princiepe heb je niets met Nefit te maken, je hebt de boel door een
installateur laten plaatsen en onderhouden. Zij zijn dus aansprakelijk voor
de geleden schade. Ze hebben namelijk hun werk niet naar behoren uitgevoerd.
Dat zij dit zullen proberen te verhalen op Nefit is hun zaak daar heb jij
niets mee van doen.

Maar aangezien het ze niet gelukt is het te verhalen op Nefit willen ze de
kosten nu bij jouw neer leggen, maar die vlieger gaat niet op tenzij jij om
kosten te besparen noodzakelijke voorzieningen niet hebt laten aanleggen die
deze lekkage kunnen veroorzaken. Maar zelfs dan moeten ze je dat nog
uitdrukkelijk hebben medegedeelt.

Een zaak voor een jurist lijkt mij, de consumentenbond zou ook kunnen
helpen.

S6 Frans

nb laat ook ff weten hoe het is afgelopen.
[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Willem-Jan Markerink
2004-07-26 03:00:39 UTC
Post by Snarf
[...]
Rest eigenlijk alleen nog de sub-vraag of Nefit danwel installateur kan
eisen dat er voorzieningen worden getroffen, terwijl blijkens de
brief/installatie-instructies van Nefit het (regelmatig/jaarlijks?)
verversen van het CV-water ook een oplossing is.

Uiteraard wordt dit pas relevant als de pH-waarde idd te hoog was en
is....anders worden er binnenkort monteurs verzopen in dat CV-water....heel
zuur.
(iets met 'logenstraffen' ga ik denk ik ook nog in de brief
verwerken....:))

(en dan niet 'loochenstraffen', zoals een niet al te goocheme advocaat mij
ooit schreef....dat schiet natuurlijk niet op, als je per kerende post moet
vragen wat'ie nou bedoelt....;))

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Snarf
2004-07-26 09:35:12 UTC
Post by Willem-Jan Markerink
KNIP.
[...]
Voor je huidige garantie probleem is dit niet aan de orde, wel voor
toekomstige problemen, tenslotte (neem ik aan) ging jij af op de expertiese
van de "erkende" installateur.

Dat Nefit een technische oplossing voor het probleem eist kan ik me wel
voorstellen. Ik zou namelijk niet weten hoe ik als "garantiegever" kan
controleren dat mijn "klant" elk (half)jaar het water van de CV installatie
geheel ververst. Een technologische oplossing geeft dan meer zekerheid. Het
zou je installateur sieren als hij deze tegen kostprijs zou installeren, dit
aangezien hij dit onderdeel vergeten is op te nemen in zijn bestek. En als
hij het niet vergeten is omdat het niet noodzakelijk zou zijn hebben zowel
Nefit als hijzelf geen poot meer om op te staan in deze garantie kwestie.
[...]
Nog een kleine aanvulling voor het genomen watermonster uit je CV, een
monster moet representatief genomen worden, indien dit water uit een stukje
standpijp komt, veelal niet tot nauwelijksstromend water dan heeft dit geen
enkele waarde en kan men hier ook geen conclusies/consequenties aan
verbinden. Het moet uit een stuk leiding genomen worden waarvan zeker is dat
het stroomt en tevens moet dan ter plekken de pH en de temperatuur worden
gemeten, het liefst een paar keer herhalen, pas dan zou je iets over de
gemiddelde pH waarde van je CV water kunnen zeggen. Uit de verhalen is mij
niet duidelijk gebleken dat het een representatief monster is maar nog
belangrijker het monster is vervoerd en heb je geen enkele controle er meer
over, is het gemeten monster wel afkomstig uit jouw CV installatie ???
[...]
;-)
S6 Frans 8)
JandeBehanger
2004-08-06 23:33:08 UTC
Post by Snarf
[...]
Inderdaad, naar mijn idee heeft jouw installateeur een fout gemaakt door geen platenwissellaar te plaatsen, omdat hij dan de
installatie goedkoper kan aanbieden.
Toen ik een jaar of 8 geleden mijn ketel wilde vervangen kreeg ik ook een aanbieding van een installatie zonder platenwissellaar.
In die tijd dat ik bij Fasto werkte als tekenaar werden vloerverwarmingsprojekten die bij Fasto werden voobereid altijd geleverd met
platenwisselaar.
Ik heb dus gekozen voor een installatie met een platenwissellaar, in de vloer zit zwarte slang, met een thermostaat en een aparte
pomp.
De gekochte Fast0 ecomline werkt in mijn huis perfekt!

--
JandeBehanger.
www.leerquoten.nl
Willem-Jan Markerink
2004-11-15 19:38:28 UTC
Post by Snarf
[...]
Eerste update:

Inmiddels is een extra stuk geschut in stelling gebracht:
Nefit/Buderus verwijst naar installatie-instructies inzake *specifieke* pH-
waarde (bijgevoegt in haar brief), maar: laten de installatie-instructies
ten tijde van de plaatsing nou geen specificatie melden, enkel de
kwalitatieve kreet 'CV-water controleren op pH-waarde / indien vervuild
spoelen / (wegens in het verleden toegevoegde middelen)'.
Jaja, wie wat bewaart die heeft wat....altijd een gokje waard natuurlijk,
de smiechten.

Ergo, daarmee zijn bijna alle argumenten van tafel: er zijn nooit middelen
toegevoegd, pH-waarde is niet gespecificeerd, en alsnog is spoelen een/de
remedie (met geen woord wordt over platenwisselaar gerept, althans niet ivm
pH-waarde! (wel elders, in de context van niet-diffusie-dichte
vloerverwarming (maar ook *dat* is niet het geval alhier)).

Opzouten, stelletje oplichters.

(inmiddels heb ik ook de bijkomende arbeidskosten bestreden, ondanks dat
die alleen de eerste 5 jaar gedekt zijn (6-15j enkel onderdelen/brander),
'want installateur heeft installatie danwel onderhoud niet conform
voorschrift uitgevoerd').
En de boel gelijk maar aansprakelijk gesteld voor mogelijke gevolgschade
(mocht eea tijdens strenge vorst ooit weer optreden).

Opvreten, allemaal.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
jandebehanger (at) home
2004-11-15 19:55:00 UTC
Post by Snarf
[...]
Heb jij bij jouw waterleidings maatschappij een rapport opgevraagd wat de kwaliteit is van het leiding water?
Hier in Assen is het matig zacht, dat betekend dat je een goede Dortmunder kunt brouwen, maar geen pils.

--
JandeBehanger.
begin brakke-newsserver-van @home.exe
Willem-Jan Markerink
2004-11-15 22:14:43 UTC
Post by Snarf
[...]
Nee, maar dan gaat het ook meer over hardheid volgens mij, niet over pH-
waarde (al zal daar wel iets samenhang in zitten; essentie bij hardheid is
echter kalkgehalte).
Kan me eigenlijk ook niet goed voorstellen dat de pH-waarde van 'levend'
water zo hard kan schommelen....volgens mij smaakt dat dan niet meer.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Snarf
2004-11-16 22:34:36 UTC
Post by Snarf
[...]
Tsjonge, die gasten zijn ook hardleers. Wordt het niet eens tijd om nu toch
een jurist in de hand te nemen of zo'n TV programma in te schakelen bijv
Chazia van Kat in de Zak ?

grtz Frans 8)
Willem-Jan Markerink
2004-11-17 02:25:28 UTC
Post by Snarf
[...]
De tegenpartij is nu aan zet, wellicht begint het aan die zijde (heb brief
gericht aan installateur, CC aan Nefit/Buderus) inmiddels te dagen dat het
ijs steeds gladder en dunner wordt....
(iemand in nl.j. kan het vast wel waarderen dat ik mij hier even niet kan
ontrekken aan de associatie 'wakkie-wakkie'....;))

Overigens is dat met die gevolgschade eigenlijk wel geinig als het streng
vriest, geen installateur die het in zijn hoofd haalt om een volgende
reparatie te weigeren uit hoofde van 'garantie is vervallen', als'ie kans
loopt om bij de rechter in het ongelijk gesteld te worden (al dan niet na
reparatie door een ander, na aanzegging dat kosten op hem verhaald zullen
worden).
Glad ijs, dun ijs, en dan ook eens nog in een spagaat....:))

('dit moeten we eigenlijk niet willen', zou JPB zeggen....;))

(is alleen de vraag of die installateur alles kan vervangen zonder hulp van
Nefit/Buderus, maar grote potentiele schadeclaims doen natuurlijk
wonderen....;))

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
w***@gmail.com