Vangen van katten strafbaar ?
news.kpnplanet.nl
2010-07-31 19:30:34 UTC
Goedendag,

Ik kan me voorstellen dat een vraag als de onderstaande al eerder gesteld is
hier, toch wil ik het alsnog graag hier neerleggen.

Enige tijd geleden heeft een van onze buren met een soort kooi onze kat
gevangen.
Ik kwam er achter doordat de kat niet binnen kwam en ik het hoorde miauwen
toen ik haar riep.
Ik heb mijn buurman hierop aangesproken en hij vertelde mij dat het zijn
goed recht is, om op zijn particulier terrein, loslopende katten te vangen
om ze daarna af te leveren bij een asiel.
Omdat ik niet wil dat andere mensen last hebben van mijn kat, houdt ik haar
sindsdien netjes binnen.

Nu is mijn vraag, mag mijn buurman zomaar mijn kat vangen en deze
herlokaliseren ?
Het beest is dan wel op zijn erf, maar het is natuurlijk wel mijn eigendom.
Waar in de wet staat hierover iets geschreven , heeft iemand misschien een
artikel oid ?

Ik hoop dat iemand mij hiermee een beetje op weg kan helpen.

Alvast vriendelijk bedankt.

K Bakker.
Orac
2010-07-31 20:01:19 UTC
Post by news.kpnplanet.nl
[...]
Ik heb wel een artikel: Een steen door z'n ruit en een knuppel aanschaffen.
Had-ie met mijn kat moeten doen, dan lag-ie nou op de IC.
K Bakker.
Canis lupus
2010-08-01 08:18:45 UTC
Post by Orac
Post by news.kpnplanet.nl
[...]
Veelal zijn het laaggeschoolde die dit soort zaken met intimidatie en
vernieling
denken te kunnen oplossen. Hiervan is in de regel echter geen sprake omdat
de wet zulke gedragingen niet tollereert. Zulke geweldenaren gooien
feitelijk
hun eigen ruiten in. Wat ben ik blij dat ik op vreedzame wijze met anderen
kan leven
K Bakker.
Onder het plaveisel het moeras
SP-ers en PVV-ers dus.
Orac
2010-08-01 22:45:15 UTC
Post by Canis lupus
Post by Orac
Post by news.kpnplanet.nl
[...]
En jouw oplossing is: De kat kan de rest van z'n leven niet meer naar
buiten, en dat terwijl hij dat ook nog eens gewend was. Wat doe JIJ het goed
zeg! Behalve voor de kat dan.

Wat jij in werkelijkheid bent is een trillerige, miezerige LAFAARD. Niet
eens voor je eigen huisdier op durven komen, wat een zielig, onderdanig, en
bang mannetje moet je dan wel zijn zeg, om te kotsen.

K Bakker.
jkljzuchowski
2010-08-01 23:23:58 UTC
Post by Orac
Post by Canis lupus
Post by Orac
Post by news.kpnplanet.nl
[...]
Kan niet anders dan dat hij pvv stemmer is, dat zijn namelijk zielige,
onderdanige en bange mannetjes
KNIP
Post by Orac
Post by Canis lupus
K Bakker.
D'r Limbabwaan
2010-08-02 06:16:21 UTC
Post by jkljzuchowski
Post by Orac
Post by Canis lupus
Post by Orac
Post by news.kpnplanet.nl
[...]
Post by Orac
Post by Canis lupus
Post by Orac
K Bakker.
Ben maar blij, dat de buurman geen afhaal-Chinees is.
Sambal bij?
--
m.v.g.

Limbabwaan
Canis lupus
2010-08-02 07:31:40 UTC
Post by Orac
Post by Canis lupus
Post by Orac
Post by news.kpnplanet.nl
[...]
Heb je je pilletje weer niet ingenomen ! Snel doen hoor.
Anders komen ze je weer ophalen. Jou a-sociale gedrag is n.l. de oorzaak dat
veel mensen in de buurt niks met je te maken willen hebben. Ik hoor ze
daarover
vaak praten...
CL
K Bakker.
Bellende Belhamel
2010-08-02 08:56:47 UTC
Post by Orac
Post by Canis lupus
Post by Orac
Post by news.kpnplanet.nl
Ik hoop dat iemand mij hiermee een beetje op weg kan helpen.
Alvast vriendelijk bedankt.
K Bakker.
Die kat heb ni,s te zoeken in de tuin van een ander,
vaak schijten en kakken die beesten ook zandbakken onder.
Waarbij ze wel even ziektes kunnen achterlaten voor mensen
hun koters.
Mensen moetene eens wat beter op hun spullen letten.
Orac
2010-08-02 10:45:13 UTC
Post by Bellende Belhamel
Post by Orac
Post by Canis lupus
Post by Orac
Post by news.kpnplanet.nl
[...]
Meniningen van domme baksteenleggers zijn niet nodig. Wat doe jij met vogels
trouwens, schiet je die af? Want die schijten in je tuin en kunnen die vieze
koters van je ziek maken.

Walgelijk, cementmixers en andere hersenloze handarbeiders die denken dat de
wereld alleen van hen is. Vreet je patatje oorlog, doe je domme werk en hou
verder je bek dicht, en probeer je vette en al even talentloze
üntermenschkinderen een beetje fatsoen bij te brengen zodat ze de bakjes van
frikandellen speciaal niet op straat pleuren.
Bellende Belhamel
2010-08-02 11:12:29 UTC
Post by Orac
Post by Bellende Belhamel
Post by Orac
Post by Canis lupus
Post by Orac
Post by news.kpnplanet.nl
[...]
Nee, ik zou dus willen voorstellen dat baksteenleggers hier niet meer
reageren.
Post by Orac
Wat doe jij met vogels
trouwens, schiet je die af? Want die schijten in je tuin en kunnen die vieze
koters van je ziek maken.
Ik heb geen tuin, en op mijn balkon mogen ze broeden zodat ze
op het wasgoed van de buren kunnen schijten.
Post by Orac
Walgelijk, cementmixers en andere hersenloze handarbeiders die denken dat de
wereld alleen van hen is.
ja verschrikkelijke lui, moet eens iets tegen gedaan worden.
Dan kan je nog beter de hele dag niets doen zoals jij he Orac.
En geld aannemen van die waardeloze stenenstapelaars.
Post by Orac
Vreet je patatje oorlog, doe je domme werk en hou
verder je bek dicht,
Ja vind ik ook , stenenleggers moeten hun mond houden.
Post by Orac
en probeer je vette en al even talentloze
üntermenschkinderen een beetje fatsoen bij te brengen
Ja stenenstapelaars, hoet die kinderen eens bij jullie.
Post by Orac
zodat ze de bakjes van
frikandellen speciaal niet op straat pleuren.
Precies, voor je het weet, moet Orac van de Soos
die bakjes op gaan rapen, dan moet ie wat doen voor ze geld.
ja dat zou een schande zijn, nietwaar Orac?
Orac
Bah, wat een onbeschofte reactie. Hier gaat usenet nou kapot aan.
Bellende Belhamel
Gewoon buitenspel gezet orac, zoals altijd.
Orac
Lol, probeer eerst je analfabetisme maar eens aan te pakken.
Bellende Belhamel
En nog een persoonlijke aanval, dus verliezer Orac.
Orac
2010-08-02 12:37:30 UTC
Post by Orac
Post by Bellende Belhamel
Post by Orac
Post by Bellende Belhamel
[...]
En noch een personljke aanval, dus verlieser Orac.
Tja, moet je je zin eens bekijken, tsjonge, dan kun je kritiek verwachten,
is toch zielig? Af en toe een foutje, ok, maar dit is belachelijk.
Bellende Belhamel
Je bent inderdaad belachelijk.
el misti
2010-08-02 15:54:33 UTC
Hup Orac !
Canis lupus
2010-08-02 12:50:36 UTC
Post by Bellende Belhamel
Post by Orac
Post by Canis lupus
Post by Orac
Post by news.kpnplanet.nl
[...]
Inderdaad!
Een echte vader dekt avonds de zandbak van zijn kinderen netjes af zodat
de katten er niet in kunnen poepen. Zoiets is besef v verantwoordelijkheid"
CL
Piet Beertema
2010-08-02 15:38:12 UTC
Post by Canis lupus
Post by Bellende Belhamel
[...]
En welke "echte vader" dekt 's avonds de zandbakken op openbare
speelterreintjes af?

-p
Vonkenboer
2010-08-02 17:30:57 UTC
Post by Piet Beertema
Post by Canis lupus
Post by Bellende Belhamel
[...]
welke echte vader maakt een scherm zo groot dat de vogelpoep niet meer
naar bendeden komt ;-)
Bellende Belhamel
Die komt altijd naar beneden, zwaartekracht werkt nu eenmaal zo.
Bellende Belhamel
Of je vangt de katten, ieder zijn methode.
Ouwe Niek
2010-07-31 21:04:11 UTC
Post by news.kpnplanet.nl
[...]
Een vangkooi is bij mijn weten (glad ijs) een verboden vangmiddel waar een
ontheffing voor noodzakelijk is. Jouw kat is overigens gewoon jouw eigendom,
waar een buurman niet zomaar mee kan doen wat hij wil. Aangezien een dier
voor de wet een voorwerp is, is er m.i. sprake van diefstal als buurman met
jouw dier aan de haal gaat.
Bird
2010-07-31 21:25:42 UTC
news.kpnplanet.nl schreef ;
Post by news.kpnplanet.nl
[...]
Als dit toegestaan zou zijn, dan mag ik dus ook dat rotjochie van de
buren die zijn voetbal terug komt halen uit mijn tuin, vangen en
afleveren bij bureau Jeugdzorg. We noemen zoiets ontvoering.

Gr,
Arne Vogel.
Vonkenboer
2010-07-31 22:58:38 UTC
Post by news.kpnplanet.nl
[...]
Even contact opnemen met de buurtbrigadier, en uit voorzorg je kat
laten chippen.

volgens mij is het nog steeds verboden andermans huisdieren vast te
houden, het is jouw kat, net als jij aansprakelijk bent dat jouw hond
iemand zou bijten dus wordt het waarschijnlijk gezien als jouw
eigendom.

Mark
news.kpnplanet.nl
2010-07-31 23:25:22 UTC
Goedendag,

Allereerst bedankt voor jullie reacties !

Ik zie dat jullie niet helemaal zeker zijn van de zaak.
Volgens mij mag hij dat ook niet doen, maar wat zegt de wet hier nu over ?
Wat hij doet, mag dat strikt wettelijk gezien wèl of niet ?

Mark
Vonkenboer
2010-08-01 07:19:17 UTC
Daarom even contact opnemen met de buurtbrigadier (via het stadhuis)
ten eerste kan hij zeggen wat je er mee moet en jij kan er een notitie
van maken, dan kun je nooit achteraf gezeur krijgen van had het maar
gezegd, en het kan zijn dat de buurman dit al eerder heeft gedaan of
dat als er ineens katten verdwijnen in een buurt ze een aanknooppunt
hebben.

Mark
Mark
Guido Reijnders
2010-08-01 07:34:39 UTC
Post by Vonkenboer
volgens mij is het nog steeds verboden andermans huisdieren vast te
houden, het is jouw kat, net als jij aansprakelijk bent dat jouw hond
iemand zou bijten dus wordt het waarschijnlijk gezien als jouw eigendom.
Als de kat OP's eigendom is en hij is er aansprakelijk voor, betekent dat
dan dat de buurman mag verwachten dat OP elke week de kattenstront uit zijn
tuin komt verwijderen? Zomaar een vraagje.

Guido
Vonkenboer
2010-08-01 14:11:59 UTC
[...]
Nee da's hetzelfde als een duivenmelker niet verantwoordelijk is voor
wat zijn duiven laten vallen.

Mark
Guido Reijnders
2010-08-01 20:02:30 UTC
Post by Guido Reijnders
Post by Vonkenboer
[...]
Is het dan ook hetzelfde als mijn hond die een drol draait in jouw voortuin?

Guido
Vonkenboer
2010-08-02 06:40:19 UTC
Post by Guido Reijnders
Post by Guido Reijnders
Post by Vonkenboer
[...]
nee want die dient aangelijnd te zijn en jij dient darabij te zijn en
zijn drol op te ruimen, maar dat wist jij ongetwijfeld zelf ook wel.

mark
Guido Reijnders
2010-08-02 06:54:07 UTC
Post by Guido Reijnders
Post by Vonkenboer
Post by Guido Reijnders
Post by Vonkenboer
[...]
Toch vreemd dat een kat wel overal mag schijten en een hond niet. Is dat
eigenlijk wel zo? En zo ja, waarom is dat onderschijt er?

Guido
Vonkenboer
2010-08-02 11:11:59 UTC
Post by Guido Reijnders
Post by Guido Reijnders
Post by Guido Reijnders
Post by Vonkenboer
[...]
Dat verschil wordt door de wetgever bepaald, waarschijnlijk omdat een
hond wel af te richten is een een kat of een duif niet(volgens de
wetgever).
Rob
2010-08-02 11:55:00 UTC
Post by Vonkenboer
Post by Guido Reijnders
[...]
Nee daar heeft het niks mee te maken. Het onderscheid tussen honden
en andere dieren is er omdat honden vroeger werden ingezet om bijvoorbeeld
een kar te trekken. Daarom vielen ze in allerlei reglementeringen en
belastingen. De hondenbelasting die nu nog bestaat is daar een voortzetting
van (belastingen schaft men niet zo makkelijk af) en ook de uitgebreide
reglementering rond honden in de gemeentelijke verordening stamt daar
van af.
Guido Reijnders
2010-08-02 15:10:31 UTC
Post by Rob
Post by Vonkenboer
Post by Guido Reijnders
[...]
Ah, vandaar. De honden zijn er nu de dupe van dat ze vroeger nuttiger waren
dan katten.
Is het dan dus inderdaad zo dat een kat wel overal mag schijten en een hond
niet? Omdat voor honden toevallig regels opgesteld zijn en voor katten niet?
Ik bespeur een rechtsongelijkheid of hoe heet dat.

Guido
Jawade
2010-08-02 15:28:09 UTC
Post by Guido Reijnders
[...]
Onze stoep ligt vol met hondepoep, niets van katten. Zou het daarin
zitten?
--
Met vriendelijke groeten, Jawade. Kolibrie Software Tools:
http://jawade.nl/ Nieuw: Kalender! Diskeditors met MBR-rebuilders!
ConsoleFilebrowser, HexEditor, Webtellers en IP-log, USB-stick tester.
Guido Reijnders
2010-08-02 15:34:07 UTC
Post by Jawade
Post by Guido Reijnders
[...]
De kattenstront ligt in je tuin, net onder de oppervlakte. Het stinkt als de
hel en je grijpt erin als je in je tuin aan het werken bent. Maar loslopende
katten geven nog op velerlei andere manieren overlast.

Guido
Orac
2010-08-02 16:54:12 UTC
Post by Guido Reijnders
Post by Jawade
Post by Guido Reijnders
[...]
Nou, verlerlei! Rot toch op, enge kwal. Het enige dat overlast geeft zijn
schoften zoals jij; ga godverdomme in een flat zitten als je niet van
'buiten' houdt, vies, eng mannetje.
Guido Reijnders
2010-08-02 17:11:04 UTC
Post by Orac
Post by Guido Reijnders
Post by Jawade
Post by Guido Reijnders
[...]
Kijk, de ware aard van de wat fanatieke kattenbezitter komt aan de
oppervlakte. "Kom niet aan mijn kat, want mijn kat is God."
De argumenten zijn zeker op.

Guido
Vonkenboer
2010-08-02 17:32:00 UTC
Post by Guido Reijnders
Post by Orac
Post by Guido Reijnders
Post by Jawade
Post by Guido Reijnders
[...]
Sterker nog, kom niet aan de kat van mijn buren want die is god, nou
jij weer.

Mark
Orac
2010-08-03 00:03:38 UTC
Post by Guido Reijnders
Post by Orac
Post by Guido Reijnders
Post by Jawade
Post by Guido Reijnders
[...]
Argumenten? Geen argumenten nodig. Katten zijn als vogels, ze doen wat ze
doen. Het is jou niet verboden je tuin af te sluiten voor katten, ga je
gang, het is je ook toegestaan om een net boven je tuin te hangen om de
vogeltjes weg te houden, prima.

Zo niet? Bek houden of in een flat gaan wonen.
Guido Reijnders
2010-08-03 12:11:20 UTC
Post by Orac
Post by Guido Reijnders
Post by Orac
[...]
Toch een argument: katten zijn als vogels? Weet je het verschil tussen een
huisdier en een wild dier?
Post by Orac
Het is jou niet verboden je tuin af te sluiten voor katten, ga je gang,
Kan ik de rekening naar mijn kattenbezittende buurman sturen?
Post by Orac
het is je ook toegestaan om een net boven je tuin te hangen om de
vogeltjes weg te houden, prima.
Zo niet? Bek houden of in een flat gaan wonen.
Veel gekrakeel, maar een steekhoudend argument waarom andermans kat in mijn
tuin overlast zou mogen veroorzaken heb ik nog niet gelezen.

Guido
Orac
2010-08-04 10:50:00 UTC
Post by Guido Reijnders
Post by Orac
Post by Orac
Het is jou niet verboden je tuin af te sluiten voor katten, ga je gang,
Kan ik de rekening naar mijn kattenbezittende buurman sturen?
Nee, je kunt hem vragen een gedeelte mee te betalen, tenzij je vindt dat hij
verantwoordelijk voor alle katten is. Verder is het gewoon JOUW zaak.
Post by Guido Reijnders
Post by Orac
[...]
Je mag je tuin afsluiten, dat zei ik toch al? Maar om het plezier van veel
andere mensen én de dierenbeulerij door dieren die buiten willen komen op te
sluiten voor één vervelende, zeikende zeikerd, nee, ik heb nog niet één
steekhoudend argument gelezen waarom zo'n enkele klootzak dat plezier van de
rest zou mogen afnemen.

Ik hoop dat ze je huis in de fik steken.
Guido Reijnders
2010-08-04 12:07:19 UTC
Post by Orac
Post by Guido Reijnders
Post by Orac
Post by Guido Reijnders
Post by Orac
[...]
Ik hoop van niet.
Maar als ik het goed begrijp is nu je argument: "Eén persoon mag niet een zo
grote groep hun pleziertje ontzeggen."
't Is niet veel soeps hè, qua argument. Bovendien zeg ik dat helemaal niet.
Jouw kat mag best naar buiten, alleen niet in mijn tuin. Dus lijkt het me
logisch dat niet IK maar JIJ je tuin afsluit. Of is dat te veel moeite cq.
te duur?

Guido
Orac
2010-08-04 12:33:27 UTC
Post by Guido Reijnders
Post by Orac
Post by Guido Reijnders
Post by Orac
Post by Guido Reijnders
Post by Orac
[...]
Dit is toch nl.juridisch? Nou, dit is nou een juridisch argument. Je mag je
buur ook 'pesten' met barbecuerook en bijvoorbeeld pianospel, waarvan het
geluid zelfs je huis binnendringt. Je mag het alleen niet overdrijven, en de
rechter zal het onredelijk vinden dat je je hobby niet mag uitvoeren, alleen
gedurende een redelijke tijd per dag, niet urenlang.

Sluit je tuin af, dat is je recht, al is ook dat maar beperkt, je mag er
geen 5 meter hoge muur omheen zetten. Die grond is niet echt van jou. Je mag
er ook geen flatgebouw op zetten zonder vergunning.

De rechter kan beslissen dat je buurman een gedeelte meebetaalt aan de
afsluiting, schat ik zo in. Alles binnen redelijkheid, en diezelfder
edelijkheid bepaalt dus ook dat de hele buurt hun katten binnen moeten
houden voor jouw tuin. Komen er vogels in je tuin, tja, dan komt er ook wel
eens een kat. Dat lijkt me redelijk.

Mensen zoals jij denken dat een tuin een kas is, dat is een misverstand; een
kas is niet 'buiten', daar zit een glazen kap overheen.
Guido
Canis lupus
2010-08-02 12:55:38 UTC
Post by Guido Reijnders
Post by Vonkenboer
Post by Guido Reijnders
Post by Vonkenboer
Post by Guido Reijnders
Post by Vonkenboer
[...]
Ja hallo! mijn duiven bezorgen in de hele buurt de post dus a.u.b. niet
generaliseren.
Die heten niet voor niets "postduiven" nietwaar?
CL
Vonkenboer
2010-08-02 13:36:13 UTC
Post by Canis lupus
Post by Guido Reijnders
Post by Vonkenboer
Post by Guido Reijnders
Post by Vonkenboer
Post by Guido Reijnders
Post by Vonkenboer
[...]
De turkse tortel is geen postduif, en de post wordt hier al jaren
bezorgd door een vrouw op een varken, en daar hoeft ze de mest ook niet
van op te ruimen ;-)

Mark
Piet Beertema
2010-08-02 15:39:20 UTC
Post by Canis lupus
mijn duiven bezorgen in de hele buurt de post
U houdt ook e-pigeons? ;-)

-p
Canis lupus
2010-08-03 10:40:57 UTC
jawel
Skybuck Flying
2010-08-01 00:32:19 UTC
Ik heb buren gezien die katten aaien, oprapen, mee naar binnen nemen, naar
binnen toe laten enzovoorts.

Het lijkt me niet dat dieren vangen op eigen terrein strafbaar zou zijn.

Wat betreft het wegbrengen van de dieren lijkt me dat een stap te ver... die
buurman kan heus wel eerst even aan jou vragen
of dat jou kat is... dat lijkt me te vallen onder wat redelijk is en wat
niet.

Hier zomaar twee wetten:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002351/tekst_bevat_dieren/geldigheidsdatum_01-08-2010

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005662/tekst_bevat_dieren/geldigheidsdatum_01-08-2010

Er zijn er nog wel meer hier en daar maar deze lijken me voorlopig de
belangrijkste.

Wat betreft wetboek van strafrecht zijn dingen als ontvoering niet van
toepassing, want ik mag toch aannemen dat die wetten alleen
gelden voor mensen en niet voor dieren... hier en daar staat wel iets over
dier, maar dat heeft betrekkelijk op trek/werkdieren enzo... zoals niet een
paard op straat laten staan en dat soort dingen.

Ik heb nog geen artikeltje gezien die jou buurman het expliciete recht zou
geven om dat te doen, misschien ergens in jurispredentie ofzo.

Misschien bluft ie ofzo ;) :)

Maar in principe is het zo... dat als het niet verboden is en als er niets
over staat in de wet dan mag het..

Bijvoorbeeld in je neus peuteren mag ;) :) Daar zal vast niks over in de wet
staan dat dat niet zou mogen ;) :)

Er is wel een uitzondering... mocht die buurman een "erf" hebben en een
"bedrijf" hebben dan overtreedt hij mogelijk de wet.

Hij moet een vergunning hebben om dieren te mogen vangen (voor
bedrijfsmatige redenen) enzovoorts.

Doei,
Skybuck.
Skybuck Flying
2010-08-01 00:57:14 UTC
Het kan zijn dat de buurman wel in overtreding is met die kooi.

Het kan zijn dat dat niet mag en dat hij daar eerst toestemming voor moet
krijgen.

Dus in principe zou je buurman "te pakken" zijn op basis van die kooi.

Ik ga er gemakshalve vanuit dat die buurman je kat ook wel zonder kooi te
pakken zal krijgen... maar of dat zo is is maar de vraag ;)

Misschien heb je een slimme of schuchtigere kat die zich niet zomaar laat
pakken dan heeft die buurman een probleem ! ;) :)

Maar ik ga er vanuit dat een mens slimmer is dan een kat en dat hij hem toch
wel te pakken krijgt met wat melk of vis...

Dus vastpakken met z'n handen mag ie misschien wel... maar of dat zo slim is
voor hem... dat is maar de vraag...

Misschien krapt die kat hem kapot... als dat zou gebeuren is die kat
natuurlijk wel weer een beetje een bedreiging voor hem...

Maar de vraag is dan... waarom krapte die kat die man ?!? Katten krabben
mensen natuurlijk niet zomaar... dus dan heeft ie toch een slecht verhaal
lijkt me ;) :) Hij kan natuurlijk wel onzin verhalen gaan vertellen... zo
van die kat kwam naar binnen... sprong in me gezicht en krabte me...

Maar of een rechter daar in zal trappen is maar de vraag... en een enkele
getuige is niet genoeg... dus dan heeft ie een probleem.

!!!:

Als ik jou was zou ik tegen hem zeggen dat hij jouw kat niet met een kooi
mag vangen, dat hij daar een vergunning voor nodig heeft, dat hij jou kat
met rust moet laten of anders maar moet wegjagen... doet ie het weer dan
dreig je aangifte te gaan doen bij de politie van dieren mishandeling of in
ieder geval overtreding van de dieren wet enzovoorts... en "het vangen van
dieren met kooi zonder vergunning" ! ;) :)

!!!

Vraag anders naar een vergunning voor het vangen van dieren met kooi of die
die heeft... laat hij het niet zien dan waarschuw je hem dus ;) :)

Doei,
Skybuck ;) =D
Canis lupus
2010-08-01 08:29:21 UTC
Post by Skybuck Flying
[...]
Er staat mij iets van bij dat er in de Flora en Fauna wet hierover wat is
geschreven
Ingeval de buurman beschikt over een jachtakte, heeft deze zelfs het recht
om in
"zijn" jachtveld verwilderde katten te mogen doden. Voor het plaatsen van
een vangkooi
is echter wel degelijk een vergunnning nodig. De mate van overlast zal hier
bepalend
zijn of deze wordt afgegeven. In een woonwijk zal hoogst waarschijnlijk zo`n
katten-
vangkooi niet zijn toegestaan.
CL
Max Doorrijhoogte
2010-08-01 09:23:27 UTC
Hallo troll: hij vraagt om wetgeving, niet om meningen!
Canis lupus
2010-08-01 11:05:21 UTC
Post by Skybuck Flying
Het lijkt me niet dat dieren vangen op eigen terrein strafbaar zou zijn.
Hallo troll: hij vraagt om wetgeving, niet om meningen!
kijk, op deze manier kan je mensen verder helpen.
CL

Kijk, dat zijn zaken waar ik wat aan heb !
Ik wil zeker niet dat mijn dieren overlast veroorzaken bij een ander, maar
was er niet zeker van of de buurman rechtmatig handelde.
Blijkbaar is dit dus wel het geval.
Ik houdt absoluut niet van gezeik in de buurt om een huisdier wat ik voor
mijn eigen plezier heb, dus poes blijft vanaf nu gewoon lekker binnen !

Dank je !

K Bakker
Reddragonf66
2010-08-01 11:24:46 UTC
Post by Skybuck Flying
[...]
bastet vindt van wel

Skybuck Flying
2010-08-01 16:52:52 UTC
Post by Skybuck Flying
[...]
Hoe kom je daar nou bij ?

Ik heb nog niets gezien waaruit dat heel duidelijk zou blijken ;)

Eerder het tegendeel... zie kooi en zie die kortere wet...

Dat burgelijk wetboek is niet echt van toepassing... dat is alleen
als jij je kat bij hem wilt gaan vangen... dan moet hij jou dat toestaan
om dat te doen...

Doei,
Skybuck.
Skybuck Flying
2010-08-01 01:03:30 UTC
Post by news.kpnplanet.nl
[...]
Maar even voor de duidelijkheid:

Hij had de kat nog niet naar het asiel gebracht maar was dat misschien wel
van plan ?

(Misschien probeert ie je bang te maken ;))

En jij hoorde die kat dus miauwen vanuit die kooi die die ergens had staan ?

Toch wel treurig ;) :)

Even een grapje tussen door:

"Ga met een knuppel naar hem toe en zeg dat je je kat komt bevrijden ! LOL".

Doei,
Skybuck ;) =D
Skybuck Flying
2010-08-01 01:14:33 UTC
Maarja aan de andere kant kunnen katten soms wel wat stout zijn en
goudvissen op eten...

Maar of daar hier sprake van is ? Van een stoute kat ?!?

Alleen wat rondlopen over een erf vind ik nogal meevallen ?!?

Heeft die kat soms iets misdaan... heb je niet het hele verhaal verteld ?!?

Als het een bejaarde man is die niet in staat is om een kat weg te jagen dan
kan ik me er nog iets bij voorstellen...
maar bij redelijk goed te been en te arm zijnde mensen is inzetten van zo
een kooi toch echt wel oververdreven. ;) :)

Wat is er mis met gewoon wegjagen die kat als ze het niet bevalt ? ;)

Doei,
Skybuck.
Johannes
2010-08-01 08:07:09 UTC
Post by news.kpnplanet.nl
[...]
Als het je kinderen waren, zou men spreken van wederrechtelijke
vrijheidsberoving en zelfs van mensenhandel/slavernij.
Het is normaal dat dieren zich niets aantrekken van kadastrale
eigendomsgrenzen. Wat nu als die buur in zijn tuin een dure postduif had
gevangen die onderweg was van Frankrijk naar huis, en bij hem even een
landing had gemaakt? Met als argument dat die duif daar net mocht komen
vanwege de kadasdtrale eigendomsgrenzen?

Zo iemand spoort niet. Juridisch maakt hij zich schuldig aan diefstal, dan
wel beroving. Verder had hij ook jou als eigenaar kunnen benaderen in plaats
van de kat weg te brengen, met de kans dat het dier nooi meer bij je thuis
komt, maar eldersw een ander baasje krijgt, of - als het na maanden nog geen
nieuwe eigenaar heeft - wordt afgemaakt.
Hij kan beter proberen de tuin voor katten wat onaantrekkelijker te maken
door beplantingen en afscheidingen. En dient te beseffen dat het natuurlijk
is dat dieren hun eigen weg gaan. Niet alleen katten.
Of hij moet naar een flat gaan verhuizen.

Waarschuw ook de dierenasiels in de omgeving en de dierenambulance dat deze
buur dit soort dingen uithaalt, zodat men gealarmeerd is. Melding bij de
politie kun je ook doen.

Schadevergoeding eisen wordt moeilijk, want je hebt de kat terug en dus heb
je geen schade. Bovendien: hoe taxeer je de schade? Geld vergoedt zelden het
gemis van een huisgenoot. Gebeurt dit vaker, dan zou je wel (het liefst
samen met andere kattenbezitters uit de buurt) hem in een kort geding kunnen
dwingen te stoppen met zijn praktijken (dwangmiddel: dwangsom).
Guido Reijnders
2010-08-01 08:47:03 UTC
Post by Johannes
[...]
Het is natuurlijk complete waanzin dat de buurman inspanning zou moeten
verrichten en kosten maken om de kat uit zijn tuin te weren. Dat is
hetzelfde als wanneer ik mijn buurman zou adviseren oordopjes in te doen of
zijn huis beter te isoleren als hij 's avonds last heeft van mijn tuinfeest.

De katteneigenaar heeft ervoor te zorgen dat zijn kat geen overlast
veroorzaakt bij de buren. Dat kan maar op één manier: het beest
binnenhouden. Het is namelijk een HUISdier, het woord zegt het al.

Guido
Nico Coesel
2010-08-01 13:28:50 UTC
Post by Guido Reijnders
Post by Johannes
[...]
En wie moet dan de vogels binnen houden? En zwerfkatten? Egels?
Muizen? Mollen? Vossen?
--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
Guido Reijnders
2010-08-01 20:03:45 UTC
Post by Nico Coesel
Post by Guido Reijnders
Post by Johannes
[...]
Dat zijn toch geen huisdieren?

Guido
Langevinger66
2010-08-04 11:35:01 UTC
Post by Nico Coesel
Post by Guido Reijnders
Post by Johannes
[...]
wat een onzin blijf gewoon met je poten van iemands kat af wet kan me
gestolen worden

Reddragonf66
2010-08-04 11:49:52 UTC
Post by Nico Coesel
Post by Guido Reijnders
Post by Johannes
[...]
--------------------------------------------------------------- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
- Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -
-(-:< wat heeft de wet daar mee te maken blijft gewoon met je poten er van af
Langevinger66
interesting ;-)
Langevinger66
logje google
Piet Beertema
2010-08-01 09:39:05 UTC
Post by Johannes
Post by news.kpnplanet.nl
Nu is mijn vraag, mag mijn buurman zomaar mijn kat vangen en deze
herlokaliseren ?
Zo iemand spoort niet.
Een uiterst vreemde benadering c.q. misplaatste kwalificatie.
Post by Johannes
Juridisch maakt hij zich schuldig aan diefstal, dan wel beroving.
Juridisch maakt hij gebruik van het recht op retentie. Dat hij
het object waarop hij die retentie uitoefent niet in huis kan
houden en op een geschikte plaats deponeert staat daar los van.
Post by Johannes
Verder had hij ook jou als eigenaar kunnen benaderen in plaats van
de kat weg te brengen
Wellicht was zijn tuin al dermate vaak ondergescheten door die
beesten dat hij het strontzat was en nu eindelijk eens passende
maatregelen heeft genomen.
Post by Johannes
met de kans dat het dier nooi meer bij je thuis komt, maar elders
een ander baasje krijgt, of - als het na maanden nog geen nieuwe
eigenaar heeft - wordt afgemaakt.
Ik kan nergens uit opmaken dat hij het beest ontdaan heeft van
zijn identificatie.
Post by Johannes
Hij kan beter proberen de tuin voor katten wat onaantrekkelijker te
maken door beplantingen en afscheidingen.
Hier spreekt iemand zonder praktijkervaring, maar wel met heel
veel illusies.
Post by Johannes
Of hij moet naar een flat gaan verhuizen.
Verhuizen vanwege een buurman met katten? Get a life!
Post by Johannes
Waarschuw ook de dierenasiels in de omgeving en de dierenambulance
dat deze buur dit soort dingen uithaalt, zodat men gealarmeerd is.
Melding bij de politie kun je ook doen.
Dat kan. Hopelijk zijn ze daar wijzer/nuchterder.
Post by Johannes
Gebeurt dit vaker, dan zou je wel (het liefst samen met andere
kattenbezitters uit de buurt) hem in een kort geding kunnen dwingen
te stoppen met zijn praktijken (dwangmiddel: dwangsom).
Tjonge, hoe kan een mens op hol slaan... Zelf kattenbezitter?

-p
news.kpnplanet.nl
2010-08-01 16:47:05 UTC
Ik begrijp dat het toch redelijk ingewikkelde materie is, want een
eenduidig, onderbouwd antwoord heb ik geloof ik nog niet gezien.
Persoonlijke meningen en opvattingen waardeer ik erg, maar strikt gezien kan
ik daar niet zoveel mee.

Mijn kat is daarbij niet gechipped en heeft geen halsband. Uit de info die
ik gezien heb, is dit wel een punt waarmee mijn buurman enige
rechtvaardiging aan zijn handelen kan toedichten. "Hij weet immers niet waar
de kat thuishoort."

Mvg
K Bakker
-p
Joep van Daalen
2010-08-01 08:18:46 UTC
Post by news.kpnplanet.nl
Waar in de wet staat hierover iets geschreven , heeft iemand misschien
een artikel oid ?
Burgerlijk Wetboek Boek 5 gaat hierover, m.n. art.5 en 23. Zie
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005288
Joep
Canis lupus
2010-08-01 08:57:53 UTC
Post by Joep van Daalen
Post by news.kpnplanet.nl
[...]
Dit is intressante info. Lees en trek vervolgens je conclusie
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:YY92w9rMg_IJ:www.destentor.nl/regio/veluwenoord/1462797/Onrust-in-Wezeper-wijk-over-vangkooi-katten.ece+vangkooi+katten&cd=3&hl=en&ct=clnk&gl=uk
news.kpnplanet.nl

Nico Coesel
2010-08-01 13:51:35 UTC
Post by news.kpnplanet.nl
[...]
Let wel: er staat 'volgens de gemeente is het legaal'. Ik zou daar
niet blind op varen! Als 1 of andere truus achter de telefoon denkt
dat het legaal is, dan hoeft dat nog niet perse zo te zijn.
Vonkenboer
2010-08-01 14:20:44 UTC
Hij handelde dus zeer zeker niet rechtmatig, het ging hier namelijk
niet over zwerfkatten maar de bewuste man ving huisdier katten uit de
buurt en dat mag dus niet.

heb je last van een kat dan koop je een waterpistool of gooit er een
emmer water overheen.

Mark
bestweter
2010-08-01 17:08:35 UTC
Post by Vonkenboer
Hij handelde dus zeer zeker niet rechtmatig, het ging hier namelijk
niet over zwerfkatten maar de bewuste man ving huisdier katten uit de
buurt en dat mag dus niet.
Zijn er kenmerkende verschillen tussen "zwerfkatten" en "huisdier katten " ?
Zo ja, welke?
Vonkenboer
2010-08-01 18:08:21 UTC
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
[...]
jazeker een chip bijvoorbeeld, maar ook een halsbandje, bovendien kun
je zien dat als een kat goed doorvoed is en er niet verwaarloosd
uitziet het zeer waarschijnlijk geen zwerfkat is.

Bovendien laat je het vangen van zwerfkatten over aan de gemeente.

Mark
bestweter
2010-08-01 18:30:16 UTC
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
[...]
loopt dat beest daarmee te koop?
Post by Vonkenboer
maar ook een halsbandje,
is iedere kat uit de categorie "huisdier katten" daarmee uitgerust?
Post by Vonkenboer
bovendien kun
je zien dat als een kat goed doorvoed is en er niet verwaarloosd
uitziet het zeer waarschijnlijk geen zwerfkat is.
Dus niet met zekerheid te zeggen.
Weet u heel zeker dat iedereen er zo over denkt?
Vonkenboer
2010-08-02 06:42:37 UTC
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
[...]
vaak wel door een geel plaatje aan zijn/haar halsband, bovendien moet
de vanger er zich vanb vergewissen dat het beest niet gechipt is...
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
maar ook een halsbandje,
is iedere kat uit de categorie "huisdier katten" daarmee uitgerust?
Nee.
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
bovendien kun
je zien dat als een kat goed doorvoed is en er niet verwaarloosd
uitziet het zeer waarschijnlijk geen zwerfkat is.
Dus niet met zekerheid te zeggen.
Precies dus geld voor die kattenmepper, niet vangen.
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Bovendien laat je het vangen van zwerfkatten over aan de gemeente.
Weet u heel zeker dat iedereen er zo over denkt?
Ik weet zeker dat sommigen er niet zo over denken, voor die mensen
hebben ze bakstenen uitgevonden ;-)

Mark
bestweter
Voor mij is dus iedere loslopende kat een zwerfkat.
Canis lupus
2010-08-02 07:44:10 UTC
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
[...]
Ik ben het op zekere hoogte wel met je eens. Zodra iemands kat of poes
veel geld heeft gekost, is het in de regel zo dat die dieren angstvallig
binnen worden
gehouden. Al die anderen mensen die een weinig kostende kat bezitten zetten
hem/haar
voor het slapen gaan simpelweg in de tuin zodat ze op avontuur kunnen gaan.
Dat zijn de echte dierenliefhebbers nietwaar?
CL
Vonkenboer
2010-08-02 11:14:10 UTC
Post by Canis lupus
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
[...]
Meestal is het zo dat ze overdags buitenlopen en s'avonds binnen zijn.

Mark
Orac
Wat een domme lul, lol!
Nico Coesel
2010-08-02 18:43:00 UTC
Post by Canis lupus
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
[...]
De echte kattenliefhebbers hebben een kattenluikje. Een kat hoort
eigenlijk buiten.
pleerol
2010-08-02 09:22:43 UTC
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
[...]
Dus het is vergelijkbaar met huisvuil en zwerfvuil ;-)
--
groeten, pleerol (pleelol, in het Chinees) :-)
Iedereen heeft gelijk, want niet iedereen IS gelijk.
Meer spreuken: http://members.home.nl/pleerol
Vonkenboer
2010-08-02 11:13:19 UTC
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
[...]
In de ogen van de wet dus niet, en die zegt wat strafbaar is en wat
niet :-))

Mark
bestweter
Welke wetsartikelen zeggen dat?
Vonkenboer
2010-08-02 13:36:50 UTC
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
[...]
Dat stond in het bewuste krantenartikel.

mark
bestweter
2010-08-02 17:09:58 UTC
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
[...]
Bedoelt u daarmee het artikel uit
?

Ik zie daar geen wetsartikelen genoemd.
Vonkenboer
2010-08-02 17:33:43 UTC
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
[...]
Er staat daar wel : Volgens de gemeente is de kooi van Van Oene in
principe legaal, mits hij katten vangt die consequent overlast
veroorzaken en die geen halsband of chip hebben.

Dan zou het in de apv staan ?
het zal wel gebaseerd zijn op het feit dat een kat een eigendom is.

Mark
bestweter
Jammer dat u geen wetsartikelen kunt noemen.
Vonkenboer
2010-08-02 21:51:13 UTC
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
[...]
Tja dat krijg je als de krant die er niet bij plaatst, maar ze geven
wel een bron, de gemeente Wezep.

Mark
bestweter
Informeert u daar dan eens.
Vonkenboer
2010-08-03 07:46:09 UTC
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
[...]
jij wil toch die info hebben, ik zou zeggen neem jij de telefoon maar
ter hand, ik ga er geen geld aan besteden.

mark
bestweter

Nogmaals: "Jammer dat u geen wetsartikelen kunt noemen."
Vonkenboer
2010-08-03 17:03:04 UTC
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
[...]
Ik baseer me op wat de gemeente beweerd heeft, dus als je de exacte
strekking wil weten dan vraag bij de gemeente maar naar het naadje van
de kous.

Mark
bestweter
2010-08-03 17:17:26 UTC
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
?
[...]
Dus zoiets als : lieg ik, dan lieg in commissie..
Post by Vonkenboer
dus als je de exacte
strekking wil weten dan vraag bij de gemeente maar naar het naadje van
de kous.
Ik voel niet echt de behoefte om een onderbouwing te gaan zoeken voor
beweringen welke aan uw brein ontsproten zijn.
Vonkenboer
2010-08-04 07:22:04 UTC
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
[...]
Nee meer van dat staat bij het bewuste artikel geschreven.
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
[...]
Nee de beweringen zijn niet aan mijn brein ontsproten maar staan in de
krant, dan moet je niet bij mij gaan uithuilen maar als je echt het
naadje van de kous wil weten even die bewuste gemeente opbellen, tenzij
je natuurlijk enkel maar wil trollen zoals je nu bezig bent.

mark
Guido Reijnders
2010-08-04 07:32:48 UTC
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
in
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
[...]
Nee, jij bent degene die van het padje geraakt is. Je antwoord op de eerste
vraag van bestweter had moeten luiden: "Kweenie, ik heb het ook maar in de
krant gelezen." Dan had de rest van deze dialoog niet plaats hoeven vinden.

Guido
Vonkenboer
2010-08-04 13:27:09 UTC
Post by Guido Reijnders
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
Post by bestweter
Post by Vonkenboer
[...]
Nee, er staat duidelijk bij in het bewuste artikel waar het over ging
dat de gemeente dat gezegd heeft, dan hoef ik niet te verklaren wat
voor wetsartikel de gemeente gebruikt heeft, immers ik heb dat artikel
niet geschreven dat lijkt mij zo klaar als een klontje.

voor degene die het willen weten die bellen dan gewoon de gemeente
wezep op die zal ongetwijfeld het antwoord weten want zij hebben het
gezegd niet ik, je staat dus tegen de verkeerde boom te blaffen.

Mark

Reddragonf66
2010-08-04 13:23:12 UTC
Post by bestweter
[...]