Tesla Model 3 is slechter dan een KIA uit de nineties
O. Udeman
2018-02-23 02:18:10 UTC
https://www.autobahn.eu/7278/video-tesla-model-3-is-slechter-dan-een-kia-uit-de-nineties/

"Tesla Model 3 is slechter dan een KIA uit de nineties

Uit-elkaar-haalvideo's van iPhones en dergelijke zijn een hit. Kan je
ook met auto's doen. Bij Munro & Associates deden ze het en ze zijn niet
onder de indruk van wat ze tegenkomen: "deze openingen kan je vanaf Mars
nog zien zitten."

De Tesla Model 3 is een van de auto's war zelfs niet autoliefhebbers al
jaren reikhalzend naar uitkijken. Je kon er dus op wachten dat alles
rondom de wagen uitgebreid onder de loep gelegd zou worden. Met dat idee
in je achterhoofd, zou je denken dat Elon Musk zijn bij de Duitse merken
weggekaapte productiemanagers zestien keer naar alle bouwprocessen
zouden kijken. Ze hebben immers door de trage productiestart tijd genoeg
om ervoor te zorgen dat de auto's perfect uit de fabriek komen rollen.

Dat is een foute gedachte. Tenminste, daar lijkt het op na het zien van
de reverse engineering video hierboven. De afwerking is niet bepaald
geweldig. Op het linker voorportier zit zelf een dubbel stuk rubber om
het raam af te werken. Sandy Munro (de baas van Munro & Associates) is
totaal niet impressed: "Normaal gesproken zou je dat onderdeel eruit
halen en opnieuw beginnen als het niet blijkt te passen, niet gewoon een
stuk rubber erbij plakken."
Hoofdkabel

Hij vindt ook de oplossing die bedacht is om bij de hoofdkabel van het
elektrische systeem te komen te ingewikkeld. "Het zijn echt
elektriciteits-snobs," aldus Munro. Hij vindt de oplossing, waarbij je
een stroompje van 12 volt door een kabeltje in de bumper moet laten
lopen te moeilijk. Enerzijds geven we hem daarin gelijk, maar het is ook
niet de bedoeling dat de 'frunk' te makkelijk open gaat: dan kan je er
immers niets in laten liggen als je bij je auto wegloopt.

De achterklep gaat te zwaar dicht, wat Munro de volgende uitspraak
ontlokt: "dit heb ik sinds de jaren negentig niet meer gezien." Hij
vervolgt: " De opstapeling van toleranties, hebben we nog nooit eerder
gezien. Dit zijn fouten die we zouden zien bij een KIA uit de jaren
negentig." Hij verbaast zich hoe een fabrikant van luxueuze auto's een
model met zulke vreemde fouten heeft gelanceerd.

Het moet gezegd worden dat veel van het commentaar nogal pietlutterig is
(en dat komt wellicht omdat Munro doorgaans voor de grote drie van
Detroit werkt). Desondanks is de bouwkwaliteit op zijn minst
twijfelachtig te noemen. Het is voor de pre-orderaars te hopen dat Tesla
snel de zaken op orde krijgt en dat de Model 3 niet eindigt als een
Alfasud."

Zie vooral ook de film die er bij het artikel zit: wat ik al verwachtte
aan ellende blijkt er inderdaad in te zitten. Zie hoe je de voorklep
moet openen, en bedenk hoe je dat doet als je niet weet hoe het moet en
vooral als je dat niet kunt omdat de auto kort gereden is.
Het zelfde geldt voor de vreemde wijze van openen van de deuren en
vooral het ontbreken van de mogelijkheid om de achterdeuren van
binnenuit mechanisch te openen.
Het verhaal over de achterklep is even schokkend en vooral het
merkwaardige stuk tekst verstopt achter de klep bij de scharnierpunten.
Auto kort gereden: klep gegarandeerd geblokkeerd, auto niet kort gereden
maar wel in brand of in water, hoe moet brandweer dan handelen met een
raadselachtige aanwijzing dat ergens iets doorgezaagd moet worden, maar
wat en vooral waar dan precies gezaagd moet worden, duister blijft. Los
van het feit dat je dus zelf al helemaal niks kunt doen, zeker niet als
inzittende.
Dit gezien hebbend, is mijn geringe vertrouwen in de wijze van denken
van Musk, tot het nulpunt gedaald en heb ik mij ook voorgenomen nooit
mijn leven in zo'n ding te wagen.
Dat lijkt de lezers hier vermoedelijk sowieso al onwaarschijnlijk omdat
ik geen Tesla heb en wil hebben, maar het kan zich zeker voordoen. Ik
ben namelijk bestuurslid van een club waarvan de voorzitter een Tesla
heeft en de kans dat ik word uitgenodigd om met hem mee te rijden naar
een bijeenkomst zeker niet denkbeeldig is. Ik zal in dat geval
feestelijk voor de eer bedanken.

N.B.: in een andere draad is in nl.auto al wat opgemerkt over
aansprakelijkheid van Tesla. Dit artikel en het filmpje bevestigen nog
eens dat Tesla serieuze redenen heeft om zich daar zorgen over te maken.
Edmund
2018-02-23 09:06:04 UTC
Post by O. Udeman
[...]
Dergelijke afwerking is uiterst vreemd in deze dagen, maar het zal wel opgelost worden, hopelijk op tijd.
De auto moet aan veiligheidseisen voldoen en mogelijk zal met de komst
van geheel nieuwe auto's als de Tesla de veiligheidseisen eens tegen het
licht gehouden moeten worden.

BTW
het volgdende stuk heb je zeker niet willen lezen?

https://www.autobahn.eu/7455/duitse-fabrikant-koopt-en-sloopt-tesla-model-3/

Volgens deze heren doet Tesla namelijk ook wel iets goed.

Edmund
O. Udeman
2018-02-23 13:40:04 UTC
Post by O. Udeman
[...]
Op tijd? Dat kan niet want dit ding wordt op dit moment zo verkocht. En
het gaat niet om afwerking maar om structurele en zeer gevaarlijke
ontwerpfouten. Dat het ding aan alle kanten kieren vertoont en een
klungelige extra lapje rubber heeft aan de voordeur omdat het raam
anders niet goed sluit, dat is een kwestie van erg slechte afwerking.
Mag natuurlijk ook absoluut niet, maar is geen veiligheidskwestie.
Post by O. Udeman
De auto moet aan veiligheidseisen voldoen en mogelijk zal met de komst
van geheel nieuwe auto's als de Tesla de veiligheidseisen eens tegen het
licht gehouden moeten worden.
Waarom? Die dingen worden daar geen spat veiliger van.
Deze heren hebben zelf niets onderzocht. Munro wel.
Edmund
2018-02-23 14:16:48 UTC
Post by O. Udeman
Post by O. Udeman
Op tijd? Dat kan niet want dit ding wordt op dit moment zo verkocht.
Klopt maar ik doel op -voordat ie failliet gaat- dergelijke slechte
afwerking wordt misschien door de vroege kopers door de vingers
gezien maar dat blijft niet zo.
Post by O. Udeman
En
het gaat niet om afwerking maar om structurele en zeer gevaarlijke
ontwerpfouten.
Dat is jou interpretatie.
Ik begrijp uit dit stuk dat de voorportieren WEL mechanisch van binnenuit
geopend kunnen worden, in het andere draadje had je kritiek omdat je
dacht dat dat niet zou kunnen ofzo.

Het is verder nog te bezien of electrisch openen gevaarlijker is
dan mechanisch. Er zijn natuurlijk best situaties te bedenken waar
electrisch "gevaarlijker"is maar andersom is net zo waar.

Na een crash kan een mechanische bediening muurvast zitten
en een solenoid ontgrendeling nog perfect werken.
Overigens, soms kunnen portieren helemaal niet meer geopent worden
na een crash.
Post by O. Udeman
[...]
Natuurlijk wel, wanneer blijkt dat iets onveilig is en de wet gaat
voorschrijven dat het anders moet dan wordt het anders.
Overigens denk ik dat Tesla daar veel sneller bij is dan een wetgever.
Post by O. Udeman
Post by O. Udeman
[...]
Kom nou, ze hebben dat hele ding uit elkaar geschroeft, Munro NIET
en over Munro zegt men in jou stuk al :

------------
Het moet gezegd worden dat veel van het commentaar nogal pietlutterig is
(en dat komt wellicht omdat Munro doorgaans voor de grote drie van
Detroit werkt).
-----------
Musk heeft zeker nog heel wat te doen en ik hoop voor 'm dat
het lukt.
O. Udeman
2018-02-23 16:11:18 UTC
Post by Edmund
Post by O. Udeman
Post by O. Udeman
[...]
Als je het zo bedoelt ben ik het uiteraard met je eens.
Post by Edmund
Post by O. Udeman
En
het gaat niet om afwerking maar om structurele en zeer gevaarlijke
ontwerpfouten.
Dat is jou interpretatie.
Ik bedoelde dat voor mij niet de afwerkingsfouten maar de structurele en
zeer gevaarlijke ontwerpfouten hét probleem zijn.
Post by Edmund
Ik begrijp uit dit stuk dat de voorportieren WEL mechanisch van binnenuit
geopend kunnen worden, in het andere draadje had je kritiek omdat je
dacht dat dat niet zou kunnen ofzo.
Alleen de voordeuren, de achterdeuren kunnen niet mechanisch worden geopend.
Post by Edmund
Het is verder nog te bezien of electrisch openen gevaarlijker is
dan mechanisch. Er zijn natuurlijk best situaties te bedenken waar
electrisch "gevaarlijker"is maar andersom is net zo waar.
Wat ik heb gezegd is dat een uitsluitend computergestuurde bediening
kwetsbaar is en dat je voor van levensbelang zijnde dingen als b.v. het
openen van deuren de mogelijkheid van een manual override dient te hebben.
Post by Edmund
Na een crash kan een mechanische bediening muurvast zitten
en een solenoid ontgrendeling nog perfect werken.
Overigens, soms kunnen portieren helemaal niet meer geopent worden
na een crash.
Er dient dus alles aan te worden gedaan om dat te voorkomen.
Post by O. Udeman
[...]
De klunzige fouten in het ontwerp van deze auto ondersteunen die laatste
veronderstelling niet bepaald.
Post by Edmund
Post by O. Udeman
Post by O. Udeman
[...]
Met "deze heren" dacht ik dat je de auteurs van het artikel bedoelde.
Wat de Tesla-slopers van de niet met name genoemde autofabrikant hebben
gedaan is niet duidelijk.
Post by Edmund
Munro NIET
------------
Het moet gezegd worden dat veel van het commentaar nogal pietlutterig is
(en dat komt wellicht omdat Munro doorgaans voor de grote drie van
Detroit werkt).
-----------
De opmerkingen over Munro zijn onzakelijk en er ligt waarschijnlijk
kinnesinne aan ten grondslag.
Post by Edmund
Musk heeft zeker nog heel wat te doen
Het mooie is dat we de beoordeling van Munro geïllustreerd zien met het
filmpje waarin precies te zien is wat ze aan rariteiten in die Tesla
hebben gevonden op basis van non-destructief empirisch onderzoek.
Post by Edmund
en ik hoop voor 'm dat het lukt.
Ik help het je hopen. Hij zal daarvoor in elk geval een paar blinde
vlekken bij zichzelf weg moeten zien te werken.. :-)