Ongeluk filmen verboden?
2019-03-13 18:17:10 UTC
Op nu.nl lees ik "23 automobilisten bekeurd voor filmen verkeersongeluk
op A16". Ik dacht altijd dat men dan bekeurde wegens het vasthouden van
een mobieltje, maar het artikel sluit af met "De automobilisten krijgen
de boetes, omdat ze het ongeluk filmden en niet omdat ze hun telefoon in
hun handen hadden tijdens het rijden. De boete voor het filmen bedraagt
239 euro." Hoe zit dit juridisch?
Rink
2019-03-13 23:18:39 UTC
[...]
Je mag dus niet meer een ongeluk filmen?
Hoe gaan NPO, RTL en SBS dat voortaan doen, dan?
Niet?
s***@hotmail.com
2019-03-14 01:21:23 UTC
[...]
Niks van aantrekken, de levende gaan voor de doden en de huilende.

Gewoon lekker filmen en aan je kinderen laten zien:

"Dit gebeurd er als je niet op let !" =D

Groetjes,
Skynieuwsvergaarder =D
O. Udeman
2019-03-14 02:40:57 UTC
[...]
Ik neem aan dat dit de boete is voor het als bestuurder vasthouden van
een telefoon tijdens het rijden. Dat is strafbaar, niet wat je al dan
niet met je telefoon doet.
Izak van Langevelde
2019-03-14 10:25:35 UTC
Post by O. Udeman
Post by Izak van Langevelde
[...]
Heb je bovenstaande citaat gelezen?
O. Udeman
2019-03-14 11:29:10 UTC
Post by O. Udeman
Post by Izak van Langevelde
[...]
Er is geen wettelijke bepaling die het filmen van een verkeersongeluk
verbiedt. Uit de geciteerde tekst is niet op te maken wat er aan feit of
feitcode (Wet Mulder) vermeld staat op de betreffende bekeuringen.
Het door de journalist genoemde boetebedrag is hier te vinden:
https://www.vraaghetdepolitie.nl/politiewerk-en-boetes/boetes-en-straffen/wat-is-de-boete-als-ik-niet-handsfree-bel-tijdens-het-rijden.html
Izak van Langevelde
2019-03-14 12:04:02 UTC
Post by O. Udeman
Post by Izak van Langevelde
Post by O. Udeman
Post by Izak van Langevelde
[...]
Er staat "omdat ze het ongeluk filmden en niet omdat ze hun telefoon in
hun handen hadden tijdens het rijden." Dit lijkt mij onjuist.
O. Udeman

Rob
2019-03-14 08:47:19 UTC
[...]
De politie(k) waait alle kanten op met de wind. Zeker nu.

Morgen staat er weer "we vragen mensen die het ongeluk gefilmd hebben
hun beelden beschikbaar te stellen ivm het onderzoek". Je weet gewoon
niet meer waar je aan toe bent.
Izak van Langevelde
2019-03-14 10:24:50 UTC
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
[...]
Mja, net zoals je geen bewakingscamera op de openbare ruimte gericht mag
hebben, terwijl de politie maar al te graag gebruik maakt van camera's
die die regel overtreden. Sterker, men suggereert zelfs, ten onrechte,
dat de burger verplicht is camera's te registreren...