Veroorzaker brand E 1,000 tot E 1,000,000 boete voortaan :)
s***@hotmail.com
2019-09-15 18:43:13 UTC
Hallo,

Het valt mij op dat de brandweer te vaak moet uitrukken en ik ruik ook te vaak brandlucht, sigarette lucht, verbrandings lucht enzovoorts.

Dat moet nou maar eens afgelopen zijn door een nieuwe wet te introduceren.

De veroorzaker van brand krijgt voortaan een boete van 1,000 Euro tot maximaal 1,000,000 Euro.

Juist... U ziet het goed, standaard een boete van 1000 Euro en deze kan oplopen tot de schade die veroorzaakt is aan gehuurde of omliggende panden.

De bedoeling van deze wet is om mensen schrik aan te jagen en te bestraffen met geldstraffen voor het veroorzaken of laten voortbestaan van brand gevaarlijke situaties.

Kan niet aan het geld bedrag/boete worden voldaan dan volgt een gevangenisstraf van 1 tot 1000 dagen, waarbij elke 1000 euro die niet voldaan kan worden vervangen wordt door 1 dag in de gevangenis :)

Deze nieuwe wet zal dan hopelijk mensen doen nadenken of ze nog steeds willen roken, of de kachel stoken of brandgevaarlijke stoffen laten rondslingeren, koekepannen bakken en koekepan vergeten, brood bakken in niet goed schoongemaakte oven, vuurwerk kopen, vuurwerk laten rondslingeren enzovoorst LOL.

Mijn vermoeden bestaat dat er veelste veel stommiteiten begaan worden en dat moet nou maar eens preventief afgestraft worden met een "schrik" wet.

Nadat deze wet is ingevoerd moet de wet ook geevalueerd worden.

Bijvoorbeeld om de 3 of 5 jaar wordt gekeken of de wet zinvol is.

Zijn het aantal branden inderdaad afgenomen ?!?

Zo niet gaan de geld boetes en straffen verder omhoog.

In het begin kunnen deze geld boetes en straffen lager zijn om mensen eraan te laten proeven. Neemt men het niet serieus gaan de boetes en straffen omhoog.

Dan wordt vervolgens dus weer een evaluatie gedaan.

Pas na 25 jaar wordt bepaald of de wet nou zinvol was of niet. Zoja dan blijft ie en anders wordt ie weer ingetrokken.

Groetjes,
Skybuck

P.S.: En ik wens U alvast veel bak, rook en ander stompzinnig plezier ! LOLOLOLOL ^o^
s***@hotmail.com
2019-09-15 18:54:21 UTC
Nou pas ga ik kijken wat er al bestaat, een artikeltje:

https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel158

"

Tweede Boek. Misdrijven
Titel VII. Misdrijven waardoor de algemene veiligheid van personen of goederen wordt in gevaar gebracht
Artikel 158
Hij aan wiens schuld brand, ontploffing of overstroming te wijten is, wordt gestraft:
1°. met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie, indien daardoor gemeen gevaar voor goederen ontstaat;
2°. met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie, indien daardoor levensgevaar of gevaar voor zwaar lichamelijk letsel voor een ander ontstaat;
3°. met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie, indien het feit iemands dood ten gevolge heeft.
"

Beetje magertjes maar komt wel in de buurt van wat ik in gedachte had.

Echter, ongelukjes bestaan niet meer en boete moet vanaf nu altijd volgen. Kan geen veroorzaker aangewezen worden dan de eigenaar of wie verantwoordelijk is voor het gebeurde, kortom er moet altijd iemand aangewezen worden als wie het voorkomen had kunnen hebben bijvoorbeeld.

Er is ook een brandstichting wet, die lijkt mij voldoende voor opzet gevallen. Voor ongelukjes zit ik te denken aan een uitgebreidere wet om "ongelukjes" te verbannen, of geld boetes omhoog.

Misschien is de oorspronkelijk wet wat veroudert en moeten boetes iets wat omhoog om te compenseren voor inflatie en dergelijke ;)

Groetjes,
Skybuck.