wiskunde pakt corona aan
Jos Bergervoet
2020-04-08 06:29:07 UTC
https://en.wikipedia.org/wiki/Corona_set
https://en.wikipedia.org/wiki/Corona_theorem
Te moeilijk voor mij. Kan ik niks van maken. Bij het RIVM gebruiken ze
wel wiskundige modellen, hoorde ik ...
Het staat hoog in de "List of unsolved problems in physics". (Als
tweede in de astrofysica sectie:
<https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unsolved_problems_in_physics#Astronomy_and_astrophysics>.)

Maar goed, dat is geen wiskunde meer. (Natuurlijk zijn andere
invalshoeken altijd nuttig.. crossposted!)
Jos
wugi
2020-04-08 08:39:55 UTC
https://nl.wikipedia.org/wiki/Corona_(astronomie)#/media/Bestand:Solar_eclipse_1999_4.jpg
[...]
Waarom corona zoveel heter? Het lijkt me logosch dat de materie
uitgespuwd wordt vanuit het veel hetere binnenste dan vanuit de
oppervlaktelagen, niet?
guido wugi
Sjouke Burry
2020-04-08 13:15:03 UTC
Post by wugi
Post by Jos Bergervoet
[...]
Magneetvelden uit het binnenste van de zon breken naar buiten.
Als die velden instorten, wordt de energie van het veld in de corona
gedumpt.
Dat loopt op tot hele hoge temperaturen.
Die magneetvelden zijn zichtbaar als zonnevlammen.

Google plaatjes voor "magneetvelden zon".