opgeven auteursrecht e.d. tot 6 maand na beeindiging dienstverband?
mechiel
2006-01-02 11:03:58 UTC
voor een bijbaantje (ik ben student informatica) heb ik een contract
gekregen (nog niet getekend). het gaat om werk bij een
"zoekmachineoptimalisatie"-bedrijf, als programmeur voor twee dagen
in de week (maar op oproepbasis). ze hebben een aantal vergaande
clausules in het contract gezet. ze willen tot zes maanden na het
beeindigen van het dienstverband auteursrechten hebben op wat ik
doe "op het gebied waarop de oproepkracht tijdens de werkperiode
werkzaam [is geweest]". het zelfde voor "intellectuele eigendommen"
en octrooien. die clausule is wat mij betreft nogal onwenselijk
ruim.

ik kan eigenlijk niet geloven dat dit geldig is. het kon niet
vervangen worden door een concurrentiebeding omdat daarover al
uitspraken in het voordeel van werknemers zouden zijn gedaan (en
inderdaad, dat had ik al gehoord). dat maakt het des te ongeloofwaardiger
dat een veel zwaardere clausule wel geldig zou zijn. in ieder
geval, ik heb geen zin in eventueel gezeur en wil me niet aan iets
als dit vastleggen. helemaal omdat het een contract voor oproepkracht
is en ik dus elk moment "niet meer opgeroepen" kan worden.

wie weet er in hoeverre dit geldig is? komt dit vaak voor? alle
informatie hierover is welkom. zie onderaan dit bericht de drie
clausules (de referenties naar "afstuderen" gingen nog verbeterd
worden). zoals het er nu staat lijkt het me niet verstandig het
contract te tekenen.

alvast bedankt,
mechiel

=====

Artikel 8, auteursrecht

Aan <bedrijf> komt in binnen- en buitenland het auteursrecht toe
voortvloeiende uit alle 'werken', in de zin van de Auteurswet, die
de oproepkracht, in het kader van het afstuderen bij <bedrijf> en
gedurende zes maanden na beindiging daarvan, mocht maken op het
gebied waarop de oproepkracht tijdens de afstudeerperiode werkzaam
is geweest. De oproepkracht heeft het recht in die werken/artikelen
als auteur te worden vermeld, indien het gebruik daartoe aanleiding
geeft.

Artikel 9, Intellectuele eigendomsrechten

Aan werkgever komt in binnen- en buitenland alle intellectuele en
industrile eigendomsrechten toe voortvloeiende uit alle werkzaamheden,
die de oproepkracht, in het kader van het dienstverband met werkgever
en gedurende zes maanden na beindiging daarvan, mocht maken op het
gebied waarop de oproepkracht tijdens de afstudeerperiode werkzaam
is geweest.

Artikel 10, Octrooirecht

Aan werkgever komt in binnen- en buitenland het octrooirecht toe
voortvloeiende uit (uit)vindingen die de oproepkracht, in het kader
van het afstudeerproject met werkgever en gedurende zes maanden na
beindiging daarvan, doet op het gebied waarop de oproepkracht tijdens
de afstudeerperiode werkzaam is geweest. De oproepkracht verplicht
zich op eerste verzoek van werkgever alle mededelingen te doen en
alle formaliteiten te verrichten, welke noodzakelijk zijn om werkgever
in staat te stellen de octrooien op naam van werkgever aan te vragen
en te verkrijgen. Dit laatste zo nodig na aanvankelijke aanvragen
op naam van de oproepkracht door overdracht op naam van werkgever.
De oproepkracht heeft het recht in die octrooien als de uitvinder
te worden vermeld, indien de mogelijkheid daartoe in het desbetreffende
land bestaat. De oproepkracht zal van werkgever een acceptabele
vergoeding ontvangen voor het gemis van octrooirechten indien daartoe
aanleiding bestaat.
2006-01-02 11:29:03 UTC
Post by mechiel
[...]
Nooit mee instemmen.
jij verliest hier alle rechten mee.
Indien het lukt dat hebben zij alles en jij staat met lege handen.
Tom
2006-01-02 11:37:53 UTC
Post by mechiel
[...]
Helaas voor jou, maar ik zie in deze clausule niet veel meer dan een
bevestiging van wat allang in de Auteurswet is geregeld. Het auteursrecht op
door de werknemer in loondienst vervaardigde of ontworpen werken komt de
werkgever toe, tenzij het anders is geregeld in de arbeidsovereenkomst.
E.e.a. is vastgelegd in artikel 7 Auteurswet: "Indien de arbeid, in dienst
van een ander verricht, bestaat in het vervaardigen van bepaalde werken van
letterkunde, wetenschap of kunst, dan wordt, tenzij tusschen partijen anders
is overeengekomen, als de maker van die werken aangemerkt degene, in wiens
dienst de werken zijn vervaardigd."
Overigens kan de claim op het auteursrecht natuurlijk niet gelden voor
werken die jij maakt na beëindiging van je arbeidsovereenkomst. Die zes
maanden zijn dus onzin, althans staan op gespannen voet met de Auteurswet.
Hoogstens kan er een limitatieve claim worden gelegd op de kennis die jij
van het bedrijf en diens producten hebt als je die zou gebruiken na
beëindiging van de arbeidsrelatie, maar dat is wat anders.
Post by mechiel
[...]
Dan doe je jezelf tekort, want juridisch zijn deze bepalingen nagenoeg
volledig conform de Auteurswet. Het is verstandig van de werkgever dat hij
dat nog eens extra opneemt in het arbeidscontract, maar dat had niet eens
gehoeven omdat de wetgever dat al geregeld heeft. Hoogstens die
zes-maandentermijn is discutabel.

Tom.
mechiel
2006-01-02 12:01:28 UTC
Post by Tom
Post by mechiel
[...]
het gaat me dan ook uitsluitend om die zes maanden. ik vind het
normaal en acceptabel dat wat ik tijdens werktijd maak van hen is.
ze willen die clausule echter niet aanpassen of vervangen door iets
minder ingrijpends.

ik vraag me vooral af of iemand weet van soortgelijke gevallen, en
eventuele conflicten die daar uit voort zijn gekomen of kunnen, en
hoe dat "opgelost" is/zou worden.

mechiel
Louis Zwager
2006-01-02 12:15:29 UTC
Post by mechiel
[...]
Zo onredelijk is het niet. Als jij een briljant idee hebt, en je wil
niet dat dat bij je werkgever terecht komt ondanks dat je het in
werktijd hebt bedacht en het dus eigenlijk van de werkgever is, zou
het anders wel erg makkelijk worden om dat te bewerkstelligen; je neemt
gewoon ontslag en bedenkt het pas als je uit dienst bent. Om dat te
voorkomen (althans niet al te makkelijk te maken) is die termijn van 6
maanden opgenomen.

Dit is ook niet echt ongebruikelijk of zo, en onredelijk is het ook niet
per se (het wordt lastiger als er van alles onder valt dat niet direct
met je werk te maken heeft natuurlijk).

Louis
Rene Pijlman
2006-01-02 14:55:46 UTC
Post by Louis Zwager
Post by mechiel
[...]
Het staat je vrij er niet mee akkoord te gaan.
Post by Louis Zwager
[...]
Ik vind het wel degelijk onredelijk. Een 'idee' wordt door het
auteursrecht namelijk niet beschermd, het gaat om de uitwerking. En de
uitwerking is... werk. Als dat werk gebeurd tijdens het dienstverband dan
komt het auteursrecht zowieso al toe aan de werkgever.

Een werknemer heeft wat mij betreft het volste recht om een goed idee te
krijgen, te bedenken dat hij er liever zelf iets mee doet, ontslag te
nemen en bijvoorbeeld zelf iets te gaan ondernemen of het werk bij een
andere werkgever te doen.
--
René Pijlman

Wat wil jij worden? http://www.carrieretijger.nl
Tom
2006-01-02 12:18:39 UTC
Post by mechiel
[...]
Het is juridisch gesproken een nogal malle clausule. Je *zou* eruit kunnen
lezen dat men na zes maanden het auteursrecht aan jou overdraagt, maar
feitelijk is dat niet zo (dat kan immers niet per arbeidsovereenkomst worden
geregeld, maar bij doodgewone overeenkomst). Het staat er ook niet met
zoveel woorden, terwijl het toch echt de auteursrechthebbende (i.c. de
werkgever) is die zijn rechten aan jou zal moeten overdragen als dat
tenminste de materiële inhoud van deze clausule is. En welke aspecten van
het auteursrecht dan worden overgedragen is ook onduidelijk. Aan de andere
kant: wat kan het jou schelen als je zes maanden moet wachten totdat je de
auteursrechten verkrijgt? De meeste werknemers verkrijgen immers *nooit*
auteursrecht over in loondienst vervaardigde werken, dus in feite ben je al
spekkoper, al is het met juridisch nogal krakkemikkige en discutabele
instrumenten gezien de knullige formulering in de arbeidsovereenkomst.
Post by mechiel
ik vraag me vooral af of iemand weet van soortgelijke gevallen, en
eventuele conflicten die daar uit voort zijn gekomen of kunnen, en
hoe dat "opgelost" is/zou worden.
Dat kan alleen opgelost worden door onderhandelen. Of door naar een andere
werkgever te gaan, maar hoogstwaarschijnlijk zal deze een nog strenger
regiem t.a.v. de auteursrechten hebben. Is er immers niets in een
arbeidscontract geregeld, dan heb je nu en nooit geen auteursrechten omdat
die krachtens art. 7 Auteurswet per definitie de werkgever toekomen en niet
alleen gedurende zes maanden na aflopen van het arbeidscontract.

Tom.
Tom
2006-01-02 12:27:24 UTC
Post by Tom
Post by mechiel
[...]
Nog even ter aanvulling en correctie, want ik lees denk ik die clausule
verkeerd. Er staat: "Aan <bedrijf> komt in binnen- en buitenland het
[...]

Ik lees daar nu wat anders uit, namelijk dat werken die je tot zes maanden
na beëindiging van het arbeidscontract nog maakt, per definitie tot het
auteursrecht van de werkgever behoren. Ik betwijfel of dat zomaar kan, (er
is immers geen arbeidsrelatie meer), tenzij er een rechtstreekse relatie is
tussen in die periode bedachte werken en de arbeidsverhouding. Per slot van
rekening staat het iedere burger vrij werken van kunst, wetenschap etc. te
maken in zijn vrije tijd. En als er bij de werkgever twijfels zijn of je als
ex-werknemer werken gebruikt waarvan het auteursrecht bij de werkgever
behoort, dan ben je altijd te 'pakken' als overtreder, niet alleen binnen
die zes maanden.
Maar dan nog: wat is het probleem? Na zes maanden kun je alles maken wat je
wilt met de kennis die je hebt opgedaan in het betreffende bedrijf, zolang
je geen auteursrechten van anderen schendt. Wat is erop tegen om die zes
maanden te wachten?

Tom.
Frank Bemelman
2006-01-02 12:36:13 UTC
Post by mechiel
Post by mechiel
Post by Tom
[...]
In de regel is/wordt de soep niet zo heet gegeten. Het is dan ook een
typisch voorbeeld van een overijverige en geile regelneef die dit contract
heeft opgesteld, voorzien van al deze leuterkoek.

De vraag is of je wilt dansen naar de pijpen van zo'n overijverige geile
regelneef en het contract braaf ondertekent, of dat je laat weten alleen
met een contract zonder dergelijke flauwekul akkoord te gaan.

Je kunt dat ook doen door de desbetreffende artikelen door te halen met
een balpen, regel voor regel, en daarna het contract ondertekend in te
leveren.
--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and '.invalid' when replying by email)
Arnold Hendriks
2006-01-03 09:35:03 UTC
Post by mechiel
[...]
Kun je de redenering niet omdraaien? Als alles wat jij 'creeert' aan
auteursrechtelijke werken tot zes maanden na je arbeidscontract eigendom van
je werkgever wordt, was jij blijkbaar toch nog in dienst die zes maanden en
heb je dus recht op loon, vakantiegeld, etc. over de gewerkte uren.
Gerard Bok
2006-01-03 20:18:44 UTC
On Tue, 3 Jan 2006 10:35:03 +0100, "Arnold Hendriks"
Post by Arnold Hendriks
Post by mechiel
[...]
Leuk bedacht. Maar zijn probleem zou nog wel eens ernstiger
kunnen zijn. Hij is/wordt programmeur.
Hij gaat na afloop van die dienstbetrekking waarschijnlijk
vrolijk verder programmeren voor een werkgever die 'dus' het
auteursrecht over zijn arbeid heeft.
Terwijl zijn 'oude' werkgever eveneens auteursrecht claimt.

Dat zou dus betekenen: na afloop 6 maanden WW.
Ware het niet, dat de uitvoeringsinstantie wel eens zou kunnen
concluderen, dat hij die werkloosheid dan aan zichzelf te danken
heeft :-)
--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok
Arnold Hendriks
2006-01-04 21:20:47 UTC
Post by Gerard Bok
[...]
Het lijkt me dat dat ook nog van de exacte formulering afhangt van het
auteursrechtenbeding. Want OP kan helemaal geen auteursrechten overdragen
als die in eerste instantie al nooit van hem geweest zijn, en daar is in het
algemeen wel sprake van bij een nieuwe arbeidsovereenkomst. Zo bekeken kan
je dan alleen niet als zelfstandige aan de slag gaan.

Maar ik zou eigenlijk verwachten dat in dergelijke gevallen de werkgever
toch schadeplichtig is, analoog aan de situatie bij een concurrentiebeding -
even snel http://www.arbeidsrechter.nl/h/h134.htm#1345 gevonden, en het
wetsartikel waarin daaraan wordt gerefereerd, lijkt mij persoonlijk ruim
genoeg geformuleerd om ook het genoemde auteursrechtenbeding onder dezelfde
beperkingen als een concurrentiebeding te stellen: 'Een beding tussen de
werkgever en de werknemer waarbij deze laatste wordt beperkt in zijn
bevoegdheid om na het einde van de overeenkomst op zekere wijze werkzaam te
zijn'.

Als je een arbeidscontract niet kunt tekenen omdat je de auteursrechten niet
kunt beloven aan je nieuwe werkgever, dan wordt je dus beperkt om werkzaam
te zijn. Het lijkt mij dat het auteursrechtenbeding dan op eerste gezicht
gewoon een onvervalst concurrentiebeding _is_.
Gerard Bok
2006-01-05 12:32:59 UTC
On Wed, 4 Jan 2006 22:20:47 +0100, "Arnold Hendriks"
Post by Arnold Hendriks
Post by Gerard Bok
[...]
Ja,ja,ja... kan door de rechter vernietigd worden.

Betekent dat niet, dat je aan het beding bent gebonden zolang het
niet door rechterlijke tussenkomst is vernietigd?

Zou OP daarop zitten te wachten ?
--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok
Tom
2006-01-05 19:23:30 UTC
Post by Gerard Bok
Ja,ja,ja... kan door de rechter vernietigd worden.
Betekent dat niet, dat je aan het beding bent gebonden zolang het
niet door rechterlijke tussenkomst is vernietigd?
Nee hoor. Het staat de (ex-)werknemer vrij om zich niets aan te trekken van
een gebod om na beëindiging van het arbeidscontract auteursrecht op door hem
gemaakte werken over te dragen aan de ex-werkgever. In ieder geval staat
zo'n bepaling op gespannen voet met de Auteurswet (artikel 1: het
*uitsluitend* recht van de maker), dus daar hoeft de ex-werknemer zich al
helemaal niets van aan te trekken. Integendeel: als de ex-werkgever op de
een of andere manier werken van de ex-werknemer openbaar maakt of kopieert
etc. die in de periode na het beëindigen van het arbeidscontract zijn
gemaakt, dan kan de ex-werknemer imho succesvol de ex-werkgever vice versa
voor het gerecht slepen.
Blijft over de bepalingen van het arbeidsrecht. In zoverre zou je deze
clausule kunnen zien als een verkapt concurrentiebeding. Daar is de
werknemer aan gebonden als hij heeft getekend, maar hij kan ook besluiten
direct na zijn ontslag zijn achterste met het arbeidscontract af te vegen,
originele werken te maken waarop (zijn) auteursrecht rust en de bezwaren van
de ex-werkgever daartegen volledig links te laten liggen. Als die het daar
niet mee eens is, kan die ex-werkgever natuurlijk gaan procederen, maar de
vraag is dan of uit arbeidsrechtelijk oogpunt het auteursrecht van een
wx-werknemer ná zijn ontslag bij arbeidscontract kan worden ontnomen. Je
bent immers als werknemer niet gehouden om na je ontslag gevolg te geven aan
een beding dat kennelijk onredelijk en onbillijk is.
Post by Gerard Bok
Zou OP daarop zitten te wachten ?
Hij moet natuurlijk zélf durven.

Tom.